torsdag 17 juli 2014

...de där med att rusta upp gamla saker...

 Utgångsläget

 De här med att rusta upp gamla saker är något som jag gillar! Tyvärr har jag inte lika mycket tid att syssla med sådant idag som jag hade förr. Ändå så tar jag mig tiden ibland och finner då en viss njutning i att se saker "pånyttfödas". Återanvändningsaspekten är också av betydelse.

Jag har haft en plansch med en rätt så vacker men medfaren ram. Länge har den legat i ett skåp och skräpat. Nu har jag äntligen kommit igång med att laga den i någotsånär skick. Den har haft vackra dekorationer i alla hörn, men utav dem finns bara en kvar. Då får man göra det bästa av situationen och ta vara på det som finns. Det är möjligt att återskapa dekorationer av det här slaget och i teorin vet jag hur man gör. Problemet kvarstår dock att det tar så rysligt mycket tid. Då ett hörn är intakt är det ju möjligt att göra det i framtiden
om jag känner för det.

 
En dekoration på ramen är möjlig att rädda


Det  här är antagligen ingen värdefull pryl men ändå rätt fin  i all sin enkelhet. Då jag har fått glaset ordentligt putsat kan man konstatera att det är rätt gammalt, antagligen munblåst för det har mycket ojämnheter och bubblor i sig. Motivet är ju rätt fint också tycker jag.


Resultatet efter putsning och målning

Alla tavlor och motsvarande mår ju bäst av att hänga på en vägg och inte ligga bortglömt i ett skåp. Så nu skall väl vår vackra plansch bevaras på bästa sätt.

Inga kommentarer: