söndag 15 juni 2014

Ett par nya vikingatofflor igen!. Den här gången små, ja mycket små, skulle kanske passa en 2 åring. Här har jag använt två olika nålbindning tekniker. De två sista varven uppe på skaftet ändrar jag teknik.

Jag måste kanske förklara mig vad jag menar med "vikingatofflor". På vikingatiden använde man inte stickade plagg, utan nålbundna.

Stickade plagg blev mera vanliga först under medeltiden. Nålbindning är en föregångare till stickning och virkning. Personligen tycker jag att det påminner mera om virkning än stickning faktiskt. Nålbundna plagg blir kanske inte så rysligt stiliga som stickade kan bli. De är lite grova och klumpiga i utseende men så personliga!

Jag beundrar människor som kan sticka fina sockor med allehanda vackra mönster men har tyvärr aldrig klarat av det själv. Oj vad vackra de kan vara! Jag är inte sådan som klarar av att läsa beskrivningar och vara noggrann med att det ska bli rätt. Jag är allt för otålig för att ens försöka.

Då jag nålbinder kan jag göra lite hur jag vill, då håller jag mig motiverad och kreativ. Jag började nålbinda för cirka ett år sedan.

Orsaken till att jag började med nålbindning var att jag inte visste vad jag skulle göra med mina händer då jag slutade röka. Så på sätt och vis kan man säga att jag ersatte tobaken med nålbindnings nålen. Jag måste ha sysslat med nålbindning i "mitt tidigare liv" för då jag fick det att börja fungera kändes det skrämmande bekant. Då jag sa det till min pappa sa han... Uuuu! Sedan gick han därifrån. Mmm man kanske kan förstå varför..

Inga kommentarer: