fredag 27 juni 2014

Forntidens gärdesgårdar

Idag har jag byggt stängsel. Jag har skarvat i ris stängslet för att på så vis skydda odlingslandet från hästar och höns. Det är rätt så krävande att stänga ut höns för de krånglar sig in genom hur små hål som helst. Ris stängsel är det som jag tror att fungerar bäst. Visserligen gör höns också mycket nytta i trädgården men då plantor är små förstörs de nog av hönsens bökande.

 Molly åsnan och hästen Barna fungerar som gräsklippare nattetid. De har ändå inte tillträde till odlingsland och potatisland, därför byggs det stängsel lite här och där.

Ris stängsel eller ris gård som som det också brukar kallas är ett mycket gammalt sätt att stänga ut djuren från odlingsmarkerna. Jag tycker väldigt mycket om att laga dem för de kan lagas utav i princip vilket virke som helst. Tunna kvistar eller grova, till och med mindre träd fungerar. Det kan vara spretigt eller rakt virke. Dött eller levande. Allt funkar. Det är enkelt att bygga, kräver inge hiskelig precision.

 Principen är att man mellan stolp par fyller upp med ris och sly. Gärna får det vara tätt med sly, för då hålls det bättre på plats. Med band eller bindslen från gran drar man ihop stolparna upptill.

Den här stängsel typen slukar material! Efteråt kan man "friserar" stängslet genom att klippa bort mycket utstickande pinnar. Avståndet mellan stolparna är beroende på hur långt slyet är.
Ris stängsel som fyllts på med färska kvistar kan vara ett dekorativt inslag
 På gården har jag många varianter av stängslen, som jag dessutom kombinerar lite efter behag. Jag har en flätad gärdesgård som går ihop med en ris gård och det ser hur bra som helst ut. Fördelen med naturmaterial är att det ofta ser bra ut fast det inte är lika överallt. Det behöver inte heller vara perfekt byggt med måttband och grejs. Det är bara att bygga på känsla och använda ögonmåttet!

 På bilden nedan är en flätad gärdesgård som jag byggde i fjol. Den flätade gärdesgården har gamla anor. Redan i slutet av stenåldern och under bronsåldern byggdes flätade gärdesgårdar.  Min gärdesgård är nu lite tunn och borde fyllas på med nytt sly. Då man gör det är det bara att slå ner det gamla slyet och fylla på med nytt uppifrån. Då man bygger flätad gärdesgård skall man använda virke som är så rakt som möjligt. Virket måste vara färskt för att man skall kunna fläta det.Vackrast blir det om man använder lite grövre virke. Jag brukar använda så grovt att jag får ta i ordentligt för att få det flätat. Notera att man faktiskt skall fläta ihop slanorna. Många bygger så att de endast tvinnar slanorna runt stolparna. Då är det inte en flätad gärdesgård. Fast det är vackert också med tvinnade gärdesgårdar även om de inte är riktigt lika starka.
Flätad gärdesgård


Inga kommentarer: