lördag 21 juni 2014

Vintage, va e de?

 Vintage, va är det? Det har jag frågat mig länge egentligen. Det är en modeterm som man träffar på allt oftare nu för tiden . Söker man svaret på frågan via wikipedia så är det en engelsk term som beskriver "äldre vara av god kvalité".

Ordet vintage lär härstamma från latinet, då vinskörd eller vin tid. Ordet användes förr då man pratade om årgångsvin. För att en vara skall kunna nämnas vintage bör den vara minst 25 år och då av en viss kvalité. Jaha då visste man det, det verkar vara den enklaste sak i världen att veta vad som är vintage, eller..  det kan ju vara retro också?? Retro tycks betyda "av äldre vara men ej nödvändigt vis av bra kvalité". Usch va svårt med dessa benämningar hit och dit! Här är i varje fall bilder på några prylar som jag gillar väldigt mycket!

På bilden ovan är en leksaksbil gjord i trä och faner. Varan är äldre och verkligt välgjord. Åldern okänd men definitivt 25 år eller äldre. Den är tillverkad i den by som jag bor i.
 Den här barnvagnen är ett av mina senaste loppisfynd. Vagnen är från 1940-talet och i rätt så bra skick. Den är tillverkad av ett företag som heter Nordqvist.

 Då jag såg den på loppiset visste jag att den bara måste jag ha, så jag körde igång prutningen på allvar! Jag prutar alltid och finns det inte vilja till pruta från försäljarens sida så köper jag inget. Det är någon slag fix idé jag har fått.

 Oj skulle man ändå har haft en sådan där att spatserar omkring med då ens egna barn var babyn. Vilken succe man skulle ha gjort! Nu står den mest som prydnad i salen.
De här stövlarna har jag haft i många år. Tyvärr är bilden inte den bästa.  Jag har använt stövlarna då jag velat vara fin. De är otroligt bekväma och passar mycket bra till klänning.

Jag skulle gissa att de är från 1970-talet. En god bekant som var ung på 1970 talet berättade att hon hade haft precis sådana här då. Den här varan är minsann av god kvalité för de är fullt användbara ännu idag.

Inga kommentarer: