måndag 10 augusti 2015

Min färgvärld!


 


Jag gillar skarpt att se på färger och hur de samspelar med varandra. Det är ju inte alltid så enkelt att säga va som är grått, vad som är rött eller gult. Färger ser olika ut beroende på vilka färger de råkar ha i sin närhet. Jag brukar träna mitt "färgöga" genom att se på bilder. Genom att försöka bilder som har samma färgvärld. super spännande sätt att  se på sin omgivning.

 




"Vilken  är din favoritfärg?" Det är frågan jag ofta får av min dotter på 5 år. Hon är alltid lika förvånad över mitt svar på hennes fråga.."jag vet int, har antagligen ingen". Hon målar nu med många olika färger. Väljer kläder med någon speciell färg och så vidare. Färger är för henne just nu en stor grej. Inte undra på att hon inte förstår mitt svar.



  




Som målare måste jag ändå medge att jag nästan känner det som en seger att inte ha en favoritfärg. Kanske jag nu är tillräckligt  bekant med alla färger för att inte kunna välja en framför en annan? Fast ändå måste jag nog ödmjukt påstå att i färgens värld finns alltid något nytt att upptäcka. Fullärd är man aldrig!




Inga kommentarer: