torsdag 24 augusti 2017

Tillverka sin egen färg av god kvalitet!

Engelsk röd på sliten moddlare


Ja att sommaren är kort, de måste ju nog medges. Känns ju som om den just började och nu plötsligt står hösten och knackar på dörren.

Mina blogginlägg har varit få på sommaren. Så blir det nästan alltid. Orsaken till det är tidsbrist. Peik och jag jobbar på som galna hela sommaren. Det är mycket som måste hända under några månaders tid. Det är hö arbete. Som är en nödvändig slitgöra om alla djur ska ha något att tugga på hela vintern. Den eviga kampen mot vädret och tiden. . Då alla byggnader är gamla så ska de rustas på... Traktorer och maskiner är gamla och slitna, så även här ska det ständigt fixas och grejas. Allt de där är på bekostnad av alla soliga dagar som skulle vara trevliga att tillbringa på en sandstrand. Fast sen ändå så känns det inte helt fel. Det är ju ett medvetet val vi gör. Ändå har det också funnits tid till att tillbringa någon dag på simstranden också. Vi har ändå ganska små barn som måste få njuta av sommaren och simstranden.

Då jag är hemma går jag oftast med en pensel i handen. Kan liksom inte låta bli. Jag är så förtjust i att måla och ytbehandla. Det är något slag inre behov av att ta hand om gamla saker och byggnader. Bevara ett kulturarv. Vanligt klottrande med billiga skräp färger är inget för mig. Ändå måste jag medge att jag den senaste tiden fallit i bekvämlighetsfällan. Har köpt färdiga färger på burk. De där med att laga egen färg från grund och botten har inte känts som en nödvändighet. De finns ju inte tid.. eller?

Jag målar inte med annat än traditionella färger. Linoljefärg, slamfärg, limfärg och i viss mån temperafärg är det som min pensel används till. Idag finns det hyfsat bra traditionella färger att köpa som färdiga färger. Det är enklare, går snabbare och kräver ingen större tankeprocess. Bara röra om i burken och sätta igång och måla.


Oljefärg på tub


Här på gården har vi några gamla hästvagnar som har varit uppe på stalls vinden. De skuffades ut då vi skulle köra in hö. Då tog jag mig ett titt på den. De såg ganska sorgsna ut.. slitna och medfarna. De har inte funnits tid att fixa upp dem trots att de har varit hos oss i många år. Ibland har de blivit ute i regnet, de hade satt sina spår. Botten hade ruttnat bort. Då vaknade plötsligt restaureringslusten i mig! Botten har nu rivits bort och ska ersättas med nytt. Jag började skrapa färg från den ena av kärrorna. De var inte mycket kvar av den gamla färgen, skulle ha kunnat skrapa bort den med tumnageln. Det arbetet tog inte länge i anspråk. Slipade med sandpapper länge och väl. Sedan skurade jag kärran med tallsåpa och vatten. Då den hade torkat inpregnerade jag delar som kändes mjuka. Sen började jag tillverka färg och började måla "på riktigt"!

En kvalitativ färg är en färg gjord på kvalitativa råvaror. Den mest kvalitativa färg som jag känner till är en linoljefärg gjord på enbart rå linolja och konstnärsoljefärg på tub. De är samma färg som konstnärer använder då de målar tavlor. De är en färg som är ren. Det finns inga onödiga tillsatsämnen. Inga ytspänningsmedel, torkmedel eller annat som egentligen bara försämrar färgens egenskaper och hållbarhet. Då man målar med rå linolja får man inte stryka på flödigt som ofta görs då man använder "färdigfärg" . Den råa linoljan måste gnidas in i trät ordentligt. Målar man för tjocka lager så torkar den inte. Det kräver också en bra pensel med naturborst. En pensel som heter moddlare är ett bra val.

 En bra tumregel är att om penselns borst är söndersliten då arbetet är klart, då har man gjort rätt! Låter märkligt men de stämmer faktiskt. De gäller egentligen all slags måleri med linoljefärger. Jag sliter ut mina penslar tills de inte går att använda längre.

Hur gör man då om man vill måla med den ultimata färgen? Töm linolja i ett kärl. Inga stora mängder, lite åt gången. Klicka ut tubfärg i kärlet och riv färgen med en palettkniv. Färgen får inte rinna. den ska vara som en lösare pasta. Om träet som ska målas är väldigt torrt så brukar jag stryka enbart linolja ett tunt lager först. Prova att måla med färgen. Var beredd på att de tar tid att måla på det här viset. Tänk det mera som en ytbehandling än måleri. Oljan ska gnidas in i trät för att skydda. Oljefärger på tub innehåller de finaste och renaste pigmenten, därför räcker de ofta med en strykning för att täcka tillräckligt bra. Min hästvagn är upptill målad i en färg som heter engelsk röd. En härlig färg som ger en fantastisk yta. Ena nackdelen är att den torkar rätt så långsamt. Jag valde därför att tillsätta lite rå umbra som torkar snabbare. Då fick jag en färg som har bättre torkegenskap.


Ytbehandlat vagnshjul


Om man vill lära sig måleriet som hantverk så rekommenderar jag vart att prova på metoden med rå linolja och tub färg. Tubfärgen som används behöver inte heller vara av något specifikt märke. Billiga kinesiska olje tubfärger fungerar utmärkt. De blir inte heller dyrare än att måla med färg "på burk". Eventuellt billigare. Det är inga stora mängder linolja som går åt heller. Färgen blir hållbar, slitstark och fyller den funktion som den ska. De vill säga skydda träet. Dessutom blir de vackert.


Trädelar fixade..

Inga kommentarer: