söndag 19 juli 2015

När funktion blir vackert!

De vackraste av handtag


Kan funktionella saker vara vackra? Det tycker jag. Det saker som är vackrast är de som är gjort med kärlek av en människohand och fyller en funktion. Jag är bland annat stormförtjust i smidda prylar. Speciellt handtag. Vilket härligt hantverk! Gjort med största skicklighet och personlighet.


Stenar radade för hand


Det som är gjort för hand har sina defekter. Defekter som enbart ser rätt ut. Det ska bara vara så på  något vis. Det ser levande och intressant ut.

 
Slitet och gammalt som allting annat...


Förr hade väl i princip funktionen all betydelse. I varje fall i enkla stugor med små ekonomiska medel. Visst har väl viljan att dekorerat alltid funnits hos människor. Självklart måste den också har haft  en betydelse,  men i första hand måste man väl ändå överleva?  Det man måste ha för sin överlevnad det skaffade man väl först, eller?

Det smidda  handtaget var dyrt då precis som nu. Då hade man det sedan i hela sitt liv. För att det var kvalitativt och stod tillräckligt väl mot slitaget för att räcka för flera generationer. Tänkvärt tycker jag. Det borde bevisligen visa på att hantverk är lönsamt att köpa. En god investering.



Smidda handtaget på (pyntad) ek ådrad dörr


 I Villa Hyacint har jag tänkt mycket på att låta funktionen styra i första hand. Jag har försökt att inte krångla till det i onödan, eller lägga dit en massa finesser som inte hör hemma där. Jag tycker att det har fungerat rätt väl. Visst har jag målat lite här och där så helt utan dekorationer är stugan ju inte. Men jag har ändå försökt att låta det vara enkla funktionella lösningar på hyllor, skåp och dörrar.


Klassiska praktiska hyllan


Funktionen på gamla lås som inte fälls in är fantastiskt enkelt och smart system. Helt användbart ännu i dag. Kanske aningen klumpigt och rostigt. Det gnisslar och klagar men vad gör det?


Gammal gnällig och slitet


Blommor är pyntet jag inte kan vara utan. De ska då i första hand vara pelargoner. Oj denna härliga blomma!


Pyntet!

Inga kommentarer: