måndag 1 juni 2015

En annorlunda walk in closet!



Ja många skämt har jag fått höra om de där att "jag bor i ett museum", ibland måste jag väl ändå medge att jag själv känner det lite så också. Svärmor brukar skämtsamt kalla vår gård för Skansen. Faktum är att huset och gården sakta men säkert nog får en äldre prägel ju längre vi bor här. Det som kanske förvånar folk mest är mina märkliga samlingar av gamla kläder. Det börjar faktiskt vara bli en rätt fylld "walk in closet ". Där finns hattar från 1940 talet, skor från 1930 tal. Klänningar i olika åldrar och modeller.




Jag har köpt en del kläder i antikaffärer. De har inte varit märkbart dyra faktiskt. Kanske efterfrågan på sådana varor är liten och priset därför lågt? En del skor är faktiskt användbara, trots att de är lappade och lagade många gånger om. Komforten är förvisso inte alltid den bästa.




Då vi har dagis besök på gården så brukar kläderna användas. Här finns kläder till mig, Peik och våra båda barn. Om andra har kallas i på besöksdagen så finns nog kläder till de också. I min walk in closet finns också nytillverkade kläder gjorda efter gamla förlagor.

Här finns en kvinnlig medeltida dräkt. Tre stycken kvinnliga vikingatida klänningar. En vikingatida dräkt för gossebarn och en klänning med hätta för liten flicka. En manlig vikingadräkt med tillhörande mantel. En hel del huvudbonader har jag också. Alla de här dräkterna är gjorda i 100% linne och tillverkade av kända yrkesmänniskor. Så det är inget skräp i garderoben inte.




Jag har faktiskt börjat tillverka kläder själv också. Om någon hade sagt mig för tio år tillbaka att jag kommer att sy mina egna kläder så skulle jag ha skrattat ihjäl mig. Faktum är att i dag gör jag det faktiskt. De historiska kläderna inspirerade mig. Tunikor i till exempel vikingastil syr man rätt så enkelt. Ett framstycke, ett bakstycke och några "kilar" på var sida så är den klar. Kan jag så kan vem som helst!




Inga kommentarer: