tisdag 2 juni 2015

Villa Hyacint blommar!

Inspiration av blått..


Villa Hyacint börjar bli en riktig pärla nu. Jag har inte skrivit om stugan så mycket på sista tiden. Fast de betyder inte att det inte har hänt någonting där. Tvärtom faktiskt, det har hänt massor. På insidan är verandan nästan färdig. Nu målar jag den.

På ett fotografi av stugan då den revs kan man se ett litet fragment av en blå färg på väggen. Då bestämde jag mig att måla verandan blå. Förr målade man gärna verandan i blå färg. Jag minns att jag någonstans läst att den blå färg håller flugorna borta, men om det stämmer vet jag inte.


Litet vackert verandafönster som äntligen är i gott skick


Vi har pärlspontpanel på väggarna i verandan. Pärlspontpanelen hör hemma i gamla hus. Det ser gammaldags hemtrevligt ut. Det är på något vis det ända rätta tycker jag.

Villa Hyacint ska inte få några dyrbara handtryckta tapeter eller andra finheter. Den ska få vara lite robust och enkel. Pärlspontpanel, stockväggar och rejäla lister runt fönster och dörrar är det som ska dominera.  Färgerna som jag kommer att använda består av traditionella pigment.  Ultramarinblå i verandan, gulockra på dörrar och innerfönster, bränd terra på verandafönstren. Grön umbra brutet med zinkvit på fönsterkarmar och lister. En stor del av färgerna kommer att vara mycket nära vad huset ursprungligen har haft.


 
Verandafönster ännu i olika färg

Inga kommentarer: