torsdag 15 maj 2014

Nålbindnings nöörden i mig har vaknat igen! Nu är jag ju ingen utpräglad textilhantverks människa. Jag har inte tålamod att varken sticka eller virka. Det ända jag faktiskt stickar är disktrasor! Jag har inte köpt disktrasor på 1 år, jag tillverkar dem själv. Nå men nog om stickning, inte riktigt min grej. Det är däremot nålbindning! Nålbindning är ett mycket gammalt hantverk som utförs med en stor nål, oftast tillverkad i trä. Garnet är 100% ylle.

 Arkeologiska fynd visar att man hade nålbundna plagg redan på bronsåldern. Tekniken är aningen knepig att lära sig men då man fått grepp om det så sitter de! Lite som att cykla typ. Mestadels nålbinder jag vantar och mössor.

 Jag har prövat mig fram med sockor och till höger på bilden kan man se ett par (orange färgade). Igår kväll fick jag för mig att prova på fingervantar och satt och nålband  sent på natten. Ingenting ovanligt, det har hänt ofta.  Bild på fingervantarna kommer då de är klara...fortsättning följer...

Inga kommentarer: