måndag 23 mars 2015

Dagens projekt!

En stol med många användnings områden


Jag har en stol som kan vecklas ut till en stege. En sådan har jag köpt  för en tia på loppis för något år tillbaka. Den har haft en röd modern tjock och rinnig färg. Den skrapade jag bort i dag. Under den granna röda färgen fanns en brun lasyr liknande yta. Den är helt ok, så jag kommer att lämna stolen så, ingen ny målfärg.

Förr målade jag allt jag kom över. I dag känner jag mig nöjd med ett lite slitet utseende på möbler så jag väljer ofta att lämna dem så här.


En funktionell möbel


De här steg stolarna tycker jag är fantastiskt roliga. Varför finns ingen nytillverkning av sådana? Ja eller kanske det finns, jag vet inte. Otroligt praktisk och funktionell möbel. Min steg stol har stått i vårt hobbyrum sedan länge tillbaka. Då vi renoverade rummet fick den stå kvar. Den var fantastiskt bra att ha till hands då vi fixade väggarna och spikade upp nya elledningar. Då hobbyrummet var klart bestämde jag mig för att laga den fin. Så nu är den på gång.

 
Hälften brun och hälften röd


Jag har nu tagit bort den moderna färgen. Till det använde jag värmeblåsare och kniv. En av de saker jag fick lära mig i skolan, då jag studerade till målare (restaurering) var att inte använda kniv...och nu i dag, är det kniv jag använder då jag skrapar färg. Jag kanske inte är så lydig elev då, men jag tycker faktiskt att det blir ett fantastiskt fint resultat med kniv. Med en kniv får man bort färgen från alla skrymslen och vrån på en gång. Det är ju ändå värt att nämna att det inte skall vara en så vass kniv. Den får vara lite trubbig och medfaren.

   
Den olydiga elevens verktyg

Inga kommentarer: