lördag 7 mars 2015

Salen i skick till våren!


Mitt härliga gamla piano finns i salen


Salen är kanske det vackraste rummet i vårt hus. Därför känns det aningen sorgset att rummet på senaste tiden har fått fungera som målarverkstad. Då Villa Hyacints fönster har rustat upp så har vi varit tvungna att använda salen. Grovarbetet har jag gjort i garaget, men att måla med linoljefärg där skulle inte ha varit speciellt lyckat. Linoljefärgen torkar rysligt långsamt i ett fuktigt och mörkt utrymme som till exempel garaget.


Tallrik hylla med tillbehör


Nu börjar Hyacintens fönster vara klara, vilket är en stor lättnad. Salen skall därför tas i bruk som sal igen. Det känns fantastiskt fint. Äntligen börjar röran som varat rätt länge redas upp igen. Då vi fixat hobbyrummet i skick har dessutom mycket av möblerna därifrån blivit stuvade in i salen. Så det vackraste rummet har mest liknat ett förråd.


Gammal bordduk med fantastiskt sömnadshantverk pryder ett bord i salen


Då vi rustade upp salen tog vi bort alla gamla el ledningar. Vi har inte haft tid att dra nya dit. Så vi bestämde oss för att åtgärda det nu tillika. Härlig känsla att salen börjar vakna till liv igen!

Jag har målat sals väggarna med en vattenbaserad grå färg för något år tillbaka. Färgen är egentligen menad för utomhusbruk så det var något av ett experiment att använda den till ett sådant här ändamål. Den är fortfarande i gott skick så det verkar ha fungerat helt bra. Jag har målat fält med enkla marmoreringar innanför fälten. För att få olika färger så har jag använt samma gråa basfärg  som jag med pigment har brutit fram grönt och gult. Jag har använt titan vit pigment för att få fram ljusare gråa färger till marmoreringen. 


Ett av fälten i salen


Förutom fälten med marmoreringar har jag också målat en klassisk bård som löper genom hela rummet. Den är målad med schabloner. Här har jag använt ett pigment som heter gul ockra. En färg som funnits med länge och ofta ses i gamla hus. Glad och pigg färg som alltid fungerar.


Klassisk bård

Det här med att ha en jätte stor sal är kanske inte alltid så praktiskt. Vi har ofta fått höra att vi borde dela den i två rum. För att på så vis få varit rum åt barnen eller möjligtvis ett lyxigt sovrum åt Peik och mig. Mmm visst skulle de vara bra, men ändå gör vi inte det. Huset har alltid haft en sal så då ska det ha det i framtiden också. Det är vardagslyx av stora mått att ha ett rum som enbart är gjort för att festa i ! Sådan är alla gånger värt att spara. En bra orsak att ställa till fest också!

Inga kommentarer: