måndag 30 juni 2014

En gardin för en bohem!

Ett hjärta sytt med sick sack söm på gardin
 De här med inredning är lite intressant tycker jag. Jag gillar shabby chic, brocante chic och industriinspirerande inredningsstilar! Ja jag gillar många stilar. De finns ju hur mycket häftigt som helst i inrednings världen att hämta inspiration från. Jag plockar lite härifrån och därifrån.

Då jag var yngre brydde jag mig väl inte så där speciellt mycket om inredning. Jag har varit en ute människan i mina unga år, som mestadels  var inne och äta och sova. En förändring skedde nog då jag köpte mitt första hus med min dåvarande man. Plötsligt blev ju allt så intressant. Nu skulle vi rusta igång vårt egna hus! Det var ju något helt annat än de shabbiga hyreslägenheter jag hade bott i tidigare. Det gjorde ju inte saken sämre att jag just då hade en tre års utbildning inom traditionellt måleri och restaurering bakom mig.

 Måleri kunskapen kom till stor användning  då vi rustade upp det lilla huset som var byggt på 1950 talet. Fantastisk känsla var det! Intresset för inredning kom där av också naturligt.


Mitt och min mans hus på Kimito ön har jag skrivit om tidigare. För mig var det hus nummer två. Ett vackert och mycket gammalt hus. Där kunde man verkligen känna historiens vingslag tack vare fantastiska kulturlager, i så väl väggar tak och golv. Otroligt mycket var bevarat.

 Det är som att öppna en historiebok då man "gräver sig ner" i 10-15 tapetlager. Här är fördelen med gamla hus som ej moderniserats ihjäl.  De har sin historia och själ kvar. I ett sånt hus är det hiskeligt svårt att inreda och rusta. Därför att man vill ju inte förstöra det som är där. Förstöra historien så att säga.


Idag bor jag och min man i ett hus som är byggt i slutet på 1800-talet. Då vi flyttade hit fanns här både ett riktigt kök och toalett. Det var ju bra, men tyvärr har huset inte kvar mycket av de där gamla kulturlagren. Här är det spånskivor och plastmattor som dominerar. Så vad gör man då? Restaurera, ja visst absolut. Problemet är dock att det tar mycket tid att riva ut och bygga upp på nytt.

 Att restaurera ett helt hus på en gång klarar inte mina nerver av. Då man har småbarn är man också mera beroende av toalett och varmvatten..ja eller det tror man i varje fall. Barn har ju för all del en otrolig förmåga till överlevnad, kanske det är vi föräldrar som stressar upp oss? Vi har i varje fall valt en gyllene medelväg. Salen och hallen är restaurerade. De andra rummen lite fixade med  färg här och där. Lite tuffa gardiner och  granna plädar i soffan.

 Det här med att ha små barn har också påverkat mig i stor utsträckning. Från att ha varit något av en pedant så har jag gått till att få resultat rätt snabbt med små medel! Jag har inte varken tid eller ro att pyssla på så rysligt länge.

 Jag har en liten verkstad där jag målar, syr, nålbinder och mycket mera. Gardinerna i rummet får demonstrera det ovan nämnda. Det vill säga fixa till lite roliga gardiner utav några bitar från ett bomulls lakan, sy två sömmar upptill. Klipp lite lappar, hjärtan eller andra former och sy med sick sack söm fast dem på maskin.

Så typ dagens tips!

Släpp fram barnet och skapa ett glatt hem. Våga blanda färger och material. Glöm alla gamla invanda mönster, bryt dem och gör något nytt!  
Gardin av resttyger

Min underbara verkstad!

Inga kommentarer: