torsdag 3 juli 2014

Bastukammaren i skick!

Vår bastukammare


Inredningsivern den bara fortsätter. Mitt i sommaren då solen lyser och det är varmt, då sitter jag inne och syr, målar, möblerar och så vidare. Ändå måste jag väl medge att nu börjar måttet vara rågat. De senaste timmarna har det enbart krånglat.

 Sytråden till maskinen tog slut mitt i lapptäckes tillverkningen. Efter att evinnerligt sökande lyckades jag till min stora förvåning hitta en rulle till! Glädjen var stor, men dock kort... sista symaskinsnålen gick av. Så lapptäcket är halvfärdigt. Då jag nyss hade fått allting klart och städat så stötte jag till blomkrukan så all mylla rann ut på golvet. Nu blir det en välbehövlig paus i inrednings projekt för min del.


Ett gammalt fönster infällt för att få mera ljus in i bastun

 Den här bastukammaren hade gula väggar och omålad panel i taket. Den är väldigt liten och då den var så mörk upplevdes den ännu mindre. Jag har målat väggarna ljusblå. Hyllorna är vita och vissa detaljer och lister gråa. Taket är laserat vit. Den ända rätta färgen i tak enligt mitt tycke.

Färgen jag har använt är linoljefärg. Det är en färg som är rätt så hälsosam för både människor och hus. Riktigt hälsosam för människor är väl ingen färg.

 Jag har för tillfället en viss förkärlek till pastellfärger. De är tacksamma att använda och framför allt att kombinera. Det blir inte för intensivt fast man kombinerar flera färger så länge som de är "pastelliga".

 Tyvärr är vi tvungna att förvara tvättkorgarna här i bastukammaren. I en familj med två små barn blir det en hel del tvätt. Så den här bastukammaren har en tendens att bli översvämmad med smutstvätt. Nu har jag flyttat över en av tvättkorgarna i bastun. På så vis blir här en aning mera plats.



Kläder kan vara dekorativa inslag

Bastukammare, där även gardiner och handdukar förvaras på rejäla hyllor

Bänken är gammal och rejäl. Den är målad rosa, vilket inte syns värst bra på bilden. Som sittunderlag har jag ett nytillverkat lapptäcke. Jag är fullständigt galen i lapptäcken och har tillverkat rätt många.



Spetsgardiner, tofsar och kläder i gammal stil är en säker kombination

Grovt mot mjukt funkar bra.  Min gardin med lappar har fått flytta rum. Den gör sig rätt bra mot den skira spetsgardinen


 Jag tror en aning faktisk på Feng shui, även om det kan verka vara lite flummigt ibland. Enligt Feng shui ska man kombinera jin och jang. Det ska finnas båda två. De ska samspela. Det vill säga det mörka skall samspela mot det ljusa. Vidare kan man också säga det mjuka mot det grova. Gamla mot det nya. Det ligger någonting i det tycker jag.


Öppna hyllor med färggranna textilier kan vara fint så länge som de är i något så när snygga staplar


På veckoslutet skall vi bada bastu. Vi gillar bastubadandet i vårt hus så nu ska vi bada och sedan njuta i vår fina bastukammare efteråt.

Inga kommentarer: