torsdag 10 juli 2014

Den tråkiga städningen och den underbara trasmattan!



 Idag drabbades jag av den stora städmanin! Det händer sig ibland. Saken är ju den att jag innerst inne är en pedant. Det skulle man förvisso inte tro då man ser vårt hem! Det är inte alls ett pedantiskt och perfekt hem,  tvärt om. Det funkar liksom inte att få det att hållas snyggt med två små barn, ett par tankspridda föräldrar och allt skräp som dras in då man mycket djur. Ja något måste man ju skylla på.  Ibland städar jag dock och det rejält! Då ca 180 m2 är städat känns det gott! Då känns det riktigt hemtrevligt.

 När det sedan är städat blir jag ofta inspirerad att inreda lite här och där. En av mina stora inspirationskällor då är faktiskt trasmattorna. Jag gillar att kombinera dem på nya sätt. Det skapas en så fin färgvärld. Dom behöver inte vara i raka prydliga tråkiga rader. Dom kan vara lite på varandra och kors om tvärs. Ibland har jag fått inspiration att måla om ett helt rum då jag sett hur färgerna samspelar på mattorna på golvet. Det kan ju verka lite märkligt men faktiskt så fungerar jag så.

   


 Jag brukar skämtsamt säga att "för att skapa ett hem behövs granna trasmattor, lapptäcken i grälla färger och blommor". Ja sen måste det väl städas också ibland.  Extra bra blir det om det städas med tall såpa för doften av den är ändå fantastisk. Då menar jag inte den parfymerade sorten. Hur kan man få för sig att parfymera tall såpa över huvud taget? Det finns väl ingen finare doft än den naturliga tall såpan? Tall såpa och sinol är de ända tvättmedlen jag använder i vårt hus. Något annat behövs inte heller. Varför skulle man använda alla världens kemikalier i ett hem bara för att få det rent?




 Ett sådant där bra inrednings tips för den som osäker på att använda mycket färger kunde faktiskt vara att lära av trasmattan! Far till ett bra lopptorg och köp upp trasmattor. Köp de grannaste som finns, far hem och placera ut dem på golvet spontant och lekfullt. Beundra sedan hur färger och former av varierande slag
passar ihop!



Inga kommentarer: