måndag 28 juli 2014

Tankar kring "närproducerat"

Lantägg från egen höna


Min man hämtade här om dagen hem ett info häfte om närproducerad mat. Det var intressant att läsa om gårdar som säljer kött, grönsaker med mera.

 Jag gillar alla alternativ som inte kräver att jag ska gå i en matbutik, faktiskt! Vi är tvungna att handla i matbutiker så som många andra familjer. Gillar det gör jag ändå inte. Jag måste väl medge att ofta är min man och våra barn och handlar medan jag stannat hemma och sköter sysslor här. Faktum är att jag nästan alltid är hemma, om jag har möjlighet att välja. Jag trivs hemma, det är den bästa plats på jorden för mig!

Närproducerat i all ära, men ändå kan jag tycka att det ibland känns det ändå som om det är en slag ny "modefluga", lite en lyxprodukt på något vis. Idén med närproducerat är ju super bra problemet är bara att det känns lite snävt. Istället tycker jag man att man borde tänka i helheter. Kanske se över hela ens livsstil, se över de val man gör som påverkar miljön och den värld vi lever i. Om man till exempel är mycket förtjust i ägg och äter massor av dem så kanske man allvarligt borde fundera på att skaffa någon höna. Då är det
 minsann närproducerat.



Finska lantraskon



 Min man  värnar om ängar och ett stort problem är att de håller på att växa igen. Då tar stora växter så som hundkex, lupiner, bergrör och örnbräken  över. Orsaken till det är att det finns så mycket kväve i marken. De små växter som ursprungligen hörde hemma på ängen har inte en chans att klara sig. Min man brukar uttrycka sig som så att " alla hushåll borde ha minst en ko"! Det är lite roligt uttryckt med mycket sanning bakom. Då kunde vi göra naturen en stor tjänst! Ängarna skulle hållas betade och gynna de små växterna som till exempel backnejlika, gulmåran, back förgätmigej.  Då skulle varje hushåll ha tillgång till mjölk, fil och ost. Människor skulle förvisso vara tvungna att jobba mera för sin mat, för nog tar det tid att mjölka en ko. För att inte nämna hur länge de tar att tillverka ost. Dessutom måste man kunna en hel del för att tillverka en ost. Få är väl de som behärskar det idag. En kunskap på väg att försvinna. Istället för att skaffa sig en ko kör vi moderna människor bil till butiken och köper vår mat som vi vet föga om. Tänkvärt tycker jag!



Mina fötter är inte vackra, speciellt inte efter en dag  i trädgårdslandet

Inga kommentarer: