tisdag 8 juli 2014

Nu är det (h)jul igen!

Hjul med 41 år på nacken!
 Igår pangade ett hjul på bal maskinen. Oj oj va det small! Det blev tvärt stopp i "hö tillverkningen" . Ingen större fara dock, idag fick vi ett nytt. Trådarna som binder balarna inne i maskinen började också krångla tillika. Usch va oroligt jag blev. Tur ändå att vädret har hållit soligt och varmt så höet har inte tagit skada av att ha fått vänta.

 Jag och många andra är ändå överraskad över hur länge det här hjulet har hängt med. Tänk vilken kvalité! Det tycker jag är fantastiskt! De där trådarna som skall binda balarna fick svärfar och Peik också fixat med mycket små medel med hjälp av en liten skrynklig instruktionsbok som är imponerande informativ. Länge leve dessa gamla prylar och all ära åt dem!

Doften av av nyslaget hö är härligt!

Många kloka huvuden ihop och de löser problemen

Nu är höskörden halvvägs och hittills har allt lyckats väl. Mellan lastande och körande har jag och Peik också haft tid att växla några ord med grannarna. Hö arbetet tycks engagera alla på något vis. Jag gillar våra grannar, trevliga människor allihopa. En del är unga, en del är gamla och en del mitt i mellan alla är de fantastiskt roliga och intressanta. De är guld värt då man kör omkring och för ett hiskeligt liv ibland nästan utanför deras köksfönster. De förstår varför och ändå är glada att se en.

Inga kommentarer: