söndag 9 november 2014

Dagens mila!

Farsdagsbrasa


Fars dagen till ära så har vi eldat här hos oss i dag. Mina föräldrar har varit här och pappa har varit med och eldat ris som det finns massor massor av överallt. Både gammalt och nytt ris. Härlig känsla att äntligen få bort det!

 Min mamma har lagat mat. Det är inte många som kan laga den mat som hon lagar, oj oj va god den är!

Vi började elda på eftermiddagen och fortsatte så länge det var ljus. Det är vackert när mörknet smyger sig på att se de heta flammorna.

Det är inte svårt att föreställa sig att den förhistoriska människan måste ha varit oerhört fascinerad av elden. För nog är den ju mäktig.  Jag stod en stund a ensam vid brasan då de andra hade sökt sig in på kaffe. Jag tänkte en stund på vad elden har betytt för människan och ja nog har den betytt en hel del.

I skriften Skärsstenar, kokgropar och härdar  (av Lindfors H, Amaya B, Eriksson T)  kan läsas följande:

Det är lätt att glömma att elden är en fundamental förutsättning för allt mänskligt liv och för dennes kultur. Elden har varit en källa till ljus, värme, matlagning och hantverk.


Den magiska elden


Bredvid brasan finns ett staket. Staketet har jag nyligen behandlat med rå linolja och tjära. Staketet var cirka 2 meter från brasan och det blev vid ett tillfälle mycket het. Det var lite skrämmande,  för jag och de flesta med mig, som använder linolja vet att det är mycket brandfarligt. Tjäran lika så. Så staketet fick svalkas av med vatten lite då och då. Rå linolja och tjära är impregneringsmedel "från förr". På något vis stärkte de känslan av hur det antagligen doftade för länge sedan. Nu doftar hela jag så också, både hår och kläder!


Staket behandlat med linolja och tjära ryker..

Inga kommentarer: