söndag 23 november 2014

I begynnelsen var ropet!

vallgosse av i dag


 I begynnelsen var ropet! Förr i tiden gick djuren på bete i skogen eftersom det inte fanns betesmark som räckte till vid gårdarna. En vallpiga eller vallgosse gick med boskapen till en fägård som var låg någonstans ute i ödemarken. Där kunde djuren ströva fritt. Ibland kunde något djur rymma eller komma bort på annat vis. Av det kom ropet! Då ropade vallflickan/pojken så högt och starkt som hon förmådde. På så vis kunde någon annan vallflicka höra det och kanske svara. Denna sångteknik kallas kuling och det är av det häftigaste som finns. Det hårda ljudet hade också en annan funktion. De skrämde bort rovdjur som annars kunde vara ett hot mot både människor och djur.

 Alla kanske inte ändå lyckades bli tillräckligt duktiga "kulare". Då fanns hjälpmedel som hade minst lika bra effekt. Näverlurar! Jag har hittat en som behärskar tekniken att tillverka dessa urtida instrument. Oj oj vad det låter om dem, vilken magi! Av någon märklig anledning så tycks barn behärska blås tekniken som krävs mycket bra. Min gosse gillar att blåsa på och får toner som jag aldrig fått ur luren.


Handsydda skoplagg av äldre modell


Det här med kuling och näverlurar hör starkt ihop med det som nämns som fäboda kulturen. Det var förr en förutsättning för människan överlevnad. Kon var oerhört viktig. Tack vare kon fick människan mjölk, ost och smör. Därutöver kött, inte att förglömma.

Får och getter fanns på fäbodarna och de sprang ofta bort eller hittade på annat bus. Det finns många historier som berättar om just det. Kulningen som skulle locka hem får och getter lät lite annorlunda än kulningen som lockade på korna. Den imiterade ofta de bräkande ljuden på sätt eller annat.


Utrustning för en vallgosse. Särk och byxor i lin. Huvudbonad och skor i läder. Vantar nålbundna i 100% ull


 I dag har jag inte varit riktigt i form. Inget ork alls. Lite underhållande och uppiggande är det ju nog att överraskas av att gossen min har sökt fram näverluren och tutar och övar. Med de tidsenliga kläderna ser han faktiskt ut så där som man kan tänka sig att vallgossarna såg ut. Inte var de de gamla heller de arma barnen då de började valla. Ofta vallade små gossar getter eller får. Korna omhändertogs i första hand av kvinnorna.


Ingen Nokia lur här inte!


 Jag brukar på skoj säga att jag gillar allt som är äkta och enkelt. Faktum är att det stämmer faktiskt. Då det till exempel gäller kläder,  gillar jag kläder som är gjorda i material som andas. Lin bomull och ylle är det ända rätta att sätta på sig. Jag mår illa av detta 100% polyester som kan läsas på en del plagg i affärerna i dag. De är inte många som skulle klä sig i en plast kasse heller.. så varför? Mössor och vantar  kan nuförtiden ses i affärerna i dag som liknar stickade ylle plagg men som tyvärr är något helt annat. Usch för detta lurendrejeri! Jag gillar musik som är äkta och ursprungligt. Tyvärr ofta bortglömt i all teknologi. Visserligen är jag en verklig "allätare" då det gäller musik, men det ursprungliga tonspråket som finns i folkmusiken sticker ändå på något vis ut!




Inga kommentarer: