tisdag 11 november 2014

Titt på lillstugan

En titt genom stugfönstret

 I morgon skall det börja byggas på Villa Hyacint (lillstugan) igen. Efter en paus på någon månad så känns det super fint att igen fokusera på stugan på kullen. Min bror är utbildad timmerman. Han kommer imorgon och börjar bygga på taket. Stugan skall nämligen byggas ut i en vinkel.  I den delen av huset kommer att bli en veranda och eventuellt ett litet sommarrum på vinden. Det känns lite krångligt de här med att bygga takvinklar så därför har vi kallat in expertishjälp. Ett tak måste ju nämligen bli bra från början också. Taket är ju ändå stugans "huvudsak" som måste fylla sin funktion.

   
Här ska byggas en veranda

 Jag har valt att sätta upp bilder som visar verkligheten. Så här trassligt och fult är det då ingenting är färdigt. Uh ibland känns det som om det aldrig blir något resultat på någonting. Det här med att fotografera alla skeden är super bra. Då ser man ju att det har blivit resultat i varje fall.

  


På insidan har vi ännu inte gjort särskilt mycket. Det är inte ens golv överallt ännu. Golvet har Peik sågat på sitt lilla sågverk. Virket är taget från granar på vår egen tomt. Så verkligen  närproducerat i högsta grad. En del av golvvirket är också gammalt återanvänt som vi fått av en snäll granne. Så "man tager vad man haver" principen fortsätter...


Ett lappverk utan like och spånsäckar lite här och där..


Det där med golv är rätt så viktigt tycker jag. Det påverkar intrycket i ett rum massor. Själv är jag fullständigt galen i gamla knarriga kilsågade golv. Det är golv som heter duga det. Förr gjordes golvet för att hålla i 100 år. Det gjorde de ofta också.


Början till ett golv


 Villa Hyacint är ännu ingen skönhet, men jag drömmer om att hon till våren skall lysa i sin prakt. Jag har slagit fast ett datum för deadlinen. Det 6 Juni ska hon vara klar och då tänker jag ställa till med en överraskning där. Den som lever får se om det går som på strömsö eller int!


Ett pusselverk bland många

Ett svävande hus..nästan..

Inga kommentarer: