måndag 29 december 2014

Senaste fyndet!

Ett härligt skåp med öppna dörrar. Tovade äpplen få vara extra dekoration, de är"made by me"


På ett pryltorg på facebook hittade jag ett fynd här om dagen! Ett drängskåp! Oj vad jag gillar gamla skåp och speciellt drängskåp tycks ofta hamna hos mig.

Säljaren hade enbart satt upp en bild på skåpet så jag visste inte riktigt vad jag köpte. Peik for efter det med paketbilen och då han kom hem med det så var det bara att konstatera...det var ett fynd! Det var precis så som jag hade tänkt mig. Himmel och pannkaka vad jag är förtjust i fyndet! Det luktar lite unket garage innanför men det är inget som skrämmer mig. Det försvinner så småningom. Nu är det tvättat med tall såpa på insidan och utsidan.


Ovan på farmors skåp passar fyndet utmärkt


Det är ett skåp som är ska stå öppet, därför är det målat på insidan. En härligt blå färg har det innanför som är värt att visas. Där förvarar jag nu bland annat mina kökshanddukar. Jag gillar granna textilier. Det stör inte alls fast de är olika färger och mönster, det ser enbart trevligt ut. Handdukarna har tidigare varit på lägsta hyllan i min farmors skåp.  De har varit väldigt opraktiskt .


Ådrings målad utsida


Utsidan på skåpet är ådringsmålat. Härligt tycker jag! Det är inte så vanligt med ådringsmålade möbler här i södra Finland. I österbotten och skärgården finns mycket mera av dem.

Jag målar inget, bara putsas lite för att få bort onödig modern färg som har använts för att "bättra på" den ursprungliga målningen. Sedan är det klart att användas precis så som det är.


Färgprakt!


Ådrings måleriet är ett hantverk som ska bevaras. Det är en stor konst att imitera finare träslag på det här viset. Det är någonting som jag själv sysslat med en hel del. Det är fantastiskt roligt. Då människor målar över dessa fina målningar så skulle jag kunna gråta. Varför täcka in det gamla nötta charmiga måleriet för att få en död vit yta? Shabby chic stilen i all ära, men förstör inte antikviteter.


Detalj av måleri

Inga kommentarer: