onsdag 17 december 2014

Kaos i skapande hem!

Sneda och krokiga talgljus gjorda från början till slut


Nu är inte Pilsner och pigment bloggen någon inredningsblogg. Det får vara mitt försvar nu när jag visar dessa grymma bilder. Känsliga pedanter bör se bort. Jag och Peik var förra veckoslutet på gammaldags julmarknaden i Ekenäs och sålde varor som vi hade tillverkat. Så hela veckan kämpade jag för att få produkter färdiga och i ett sådant skicka att vi kunde sälja dem. Ja huset såg ju ut därefter också förstås!


Julstök? Nee..


Då jag kör igång mitt "hantverkare" jag så tar jag galant över 100 kvadrat på bara en dag. Det vet alla som känner mig. Det är otroligt vad jag behöver utrymme. Oj milda makter! Bilderna är från vårt kök och är alla tagna vid samma tillfälle. De är nog bevismaterial nog antar jag.

Borde jag skämmas och inte visa bilderna? Njaa kanske.. tillika som jag helt enkelt inte bryr mig... I värsta röran har jag ändå koll på var jag har saker och ting. Det enda som tycks försvinna till och från är saxen. Den vandrar från rum till rum..


Uuuu!


Då jag sedan skapat färdigt städar jag gladeligen upp efter mig faktiskt. Då utgångsläget är vad bilderna visar så syns det ju verkligen då det sedan är putsat och fejat. Då har jag produkterna snyggt i lådor färdigt att fara i väg med.


En diskbänk


Så försäljningen på marknaden då, hur gick den? Var det värt besväret? Ett ärligt svar? Ok vi sålde en del men inte så mycket som vi hade önskat. Fredag kväll var ett blött helvete. Det regnade och regnade och regnade i det oändliga. Vi hade inget tält eller annat skydd så som de flesta andra så usch och fyy! Lördagen var däremot helt okej. Då  fanns det en glädje i att vara där också och träffa gamla och nya bekanta. Då sålde vi också en del.


Ett köksbord?


Nu är röran i köket ett minne blott. Tro nu inte gott folk att vårt kök alltid ser ut så här. Nej nu är det återställt, snyggt och aningen julpyntat dessutom. Nu har jag "skapande slarv Majan" förflyttat mig ner till garaget i stället. Där fortsätter jag jag nu med mina fönsterprojekt som fått vänta några månader.


En skapande kaos


En del av fönstren skall till Villa Hyacints veranda. Det har varit ett evinnerligt pusslande för att få ihop fönster som kunde passa som veranda fönster. Nu har jag äntligen fått klart för mig vilka som passar, så nu jobbar jag på för att få dem i skick. Känns härligt att få jobba med lite träarbete efter allt det textila.


En liten bråkdel av min fönstersamling


Med de fönster jag nu har valt till verandan kommer Villa Hyacint antagligen att få ett 1920 tals utseende vilket är helt okej. Ännu finns många frågetecken och karmar till en del fönster saknas så lite snickeriarbete kommer att behöva göras. En del fönster är också i så dåligt skick så det kommer att krävas lite lappningar här och där. Jag är ändå hoppfull och tror att slutresultatet kommer att bli fantastiskt bra, men det tar sin tid..


Fönster ursprungligen från gammal ladugård i återbruk


Det känns fantastiskt roligt att få göra något åt sig själv som omväxling. På sista tiden har jag mestadels tillverkat till försäljning. Vid något skede får man nog. Nu har jag igen tid att sätta på Villa Hyacint och glädjen är stor!


Litet Villa Hyacint fönster



Inga kommentarer: