onsdag 10 december 2014

Pensel vila

Kombination av ådringsmåleri och fritt komponerad dekor


Jag har pysslat på med rejäl fart de senaste dagarna. Nålbundit, sytt, virkat, tillverkat ljus av varierande sorter med mera. Jag är så hiskeligt nyfiken på att lära mig nya saker därför blir jag så rysligt splittrad i mitt pysslande. Jag använder allt från motorsåg till synål, spelar ingen roll. Orsaken till mitt ivriga pysslade är att om några dagar ska jag prova att sälja lite grejs på gammaldags julmarknaden som är nu inkommande veckoslut. Det är bara en sak jag aldrig pysslar med mera, dekorations måla... märkligt egentligen..

 
Målat för länge sedan av mig


Förr målade jag allt som jag kom över, möbler, väggar, tavlor, ja listan kan göras hur lång som helst. det gör jag inte mera. Visserligen har jag nog dekor målat väggarna i salen, men det är flera år sedan dess. De är lämnade på hälft, som om orken tagit slut plötsligt.

Jag hade i många år tränat upp en hyfsad marmorering och ådringsteknik som jag i skolan först fick en grund för och nu, plankstryker jag någon gång och det är allt. Jag saknar inspiration till att börja med något mera avancerat än så. Det är nog lite synd. 

   
Min farmors skåp, slitet och bortglömt då jag tog hand om det


Det är ju inte så att jag tappat intresse för måleriet egentligen. Jag sysslar ju fortfarande mycket med färger men på ett annat sätt än tidigare. Jag tillverkar mycket färger och experimenterar med det ena och det andra.

Jag har den stora turen att ha en man som tillåter mig måla i princip hur som helst och var som helst här hemma så det är verkligen inga hinder. Peik och jag har aldrig köpt en enda tapet till varken vårt nuvarande eller tidigare hus. Jag har målat målat målat och åter målat.."måleritrött"? Mmm kanske..

Inga kommentarer: