lördag 13 september 2014

År 1800!

Allmogestolen med den trasiga sitsen!


Jag älskar gamla möbler! De har liv och stjäl på ett sätt som inte nya och fram för allt moderna möbler inte har. En stor del av våra möbler är så där halv gamla, men  en del är också riktiga antikviteter. Då jag går på lopp torg så söker jag de möbler och prylar som ser mest smutsiga och bortglömda ut. Aldrig de där som de glittrar om!


Ny sits och rutigt tyg


Den här stolen köpte jag för ett och ett halvt år sedan. Jag fick den för en 20 euros lapp. Söndrig och bortglömd stod den längst bort i butiken. Det var någonting i dess formspråk som sa mig "jag är gammal, köp mig". Den har bland annat drag av både biedermeier och rokoko.

 Det var rätt vanligt på landsbygden förr i världen att man tillverkade möbler med blandade stildrag. Så är det även med denna stol. En allmogemöbel kan den kallas.


Sliten och vacker i solens sken!


Jag ville inte ändra på den så mycket, den var både stadig och hel. Det räckte för mig.  Den trasiga sitsen var allt jag beslöt mig för att åtgärda. Jag lät en möbeltapetserare göra det jobbet för det kan jag inte själv. Jag valde ett rutigt tyg som passade till den färg som dominerar på stolen. En ljusgrön färg. Färgen ser inte speciellt gammal ut, men den hör till stolens historia och fick därför vara kvar. Jag skulle aldrig få för mig att måla om stolen, den har en underbar fin patina som är väl värd att bevara!

 Under den gröna färgen kan man fläckvis ana en mörk brun bets, så såg den antagligen ut ursprungligen. Skador måste åtgärdas men slitage ska man låta vara. Då hålls känslan av att möbeln är gammal kvar.


Slitage i närbild


 Då jag for efter min stol från möbeltapetseraren, efter att den varit där och fixas en vecka, blev jag mycket glatt överraskad. Underst på sitsen fanns ett handbroderat tyg! På tyget kan man läsa "anno 1800"! Oj vad glad jag blev.

 Möbeltapetseraren känner mig och vet att jag starkt diggar allt gammalt så han hade med stor försiktighet tagit löst tyget. Det behövdes också för nog är det skört.


Broderi anno 1800


Glädjen var stor att hitta de här tyget underst! Vilken känsla att hålla  i de här tyget. Broderiet består av både korsstygn och stjälkstygn. Det är detaljrikt så det heter duga.


Detalj i broderiet


Det här broderiet visar hur högt man värderade sina möbler förr. De var antagligen rätt få, men högt uppskattade. Eventuellt kan man tänka sig att de fanns åtminstone en likadan sådan här stol. Det krävs att det är en duktig handarbetsmänniska för att åstadkomma ett sådant här mästerligt sits tyg ens till en stol. Tänk om de var två eller tre..


Bevisligen gammalt


Tyget är skört och fullt av katthår. Så en riktig kattvän måste ha ägt stolen, eftersom kissen tydligen fått sova på så vackra stygn!

Inga kommentarer: