torsdag 18 september 2014

En fullständigt onödig pryl!

Dator årgång 1920?


 En skrivmaskin, vem sjutton behöver en sådan i dag? Ja absolut ingen. Faktum är att vi faktiskt har två stycken här hemma hos oss. Våran gosse har en som han fick av farmor och farfar. Den är mycket hyllad. Sedan har jag en skrivmaskin av märket Smith Premier no.10. Ja en dyrgrip, svart och vacker...och fullständigt onödig! Ja vad gör man när man inte kan motstå gamla prylar? Ibland tröttnar jag på allt gammalt skräp. Tänker att jag ska göra mig av med lite prylar och ha ett spartanskt och enkelt hem. Där man kommer fram med dammsugaren utan att törna ihop med en massa prylar som står i vägen. Det blir blott en tanke ändå.


Min svarta skönhet


Skrivmaskinen Smith Premier hittade jag på ett lopptorg i Karis för många år tillbaka. Det var kärlek vid första ögonkastet. det var det enda på lopptorget som intresserade mig. En antikvitet i mycket fint skick. Den måste jag ha, så var det bara! Efter en rätt så lång förhandling om priset blev den min. Jag kan blir nära på galen då jag fyndar riktigt gamla saker. Den här fick jag den där speciella känslan för...när man vet... att man går ut med en antikvitet!


Mr Smith



Jag visste inget om gamla skrivmaskiner då jag köpte min Smith Premier. Jag gick bara på känslan då jag köpte den.  När jag kom hem med den satte jag och Peik igång forskningen om den. Den var tillverkad i New York mellan åren 1908-1921.Den fungerar behjälpligt, även om tangenterna tidvis fastnar. Ja den är en antikvitet, till och med en fungerande sådan! Som aldrig används utan enbart samlar damm, är tung att flytta på och är mycket jobbig att skriva på  (om man verkligen skulle få för sig att göra det).  Den tar galant upp en mindre bord. Den har nämligen en skyddskåpa som gör att hela härligheten blir ännu större och klumpigare. Jaa så en onödig pryl? Definitivt och en underbar sådan!


Black and white

Inga kommentarer: