tisdag 16 september 2014

Nålbunden "Kalevala mössa"

Peik med "Kalevalamössa"


Jag experimenterar för tillfället med att kunna tillverka en mössa liknande dem som man kan se på bilder från Kalevala. De är ju väldigt likt mössor som vikingarna troligtvis använde.

Vikingarnas mössor var många gånger nålbundna. Jag har nu studerat bilder och och testat lite olika sätt att forma mössan. Nu tror jag att jag har en bra modell så det är bara att köra på.

Den här första mössan är enbart en prototyp. Den kommer jag inte att ha till försäljning. Sömmar och diverse är lagade hastigt och lustigt så den är inte så fin. Däremot är modellen sådan som jag hade visualiserat att den skulle vara. Mössan kommer att  användas av Peik och gossen  på 5 år. Det intressanta är att den passar på både stor och liten. Den passar också lika bra åt kvinnor och män, fast en sådan här modell nog är tänkt i första hand åt en man.
 

Inga kommentarer: