fredag 19 september 2014

Den gamla bilden berättar



Förr var fotograferande antagligen en lika stor konst som att måla en tavla. Jag har blivit barnsligt förtjust i att fotografera allting runt om kring mig. Nog är det ju roligt att föreviga alla händelser i vardagen på det sätten.

 Jag har varit rätt trött de senaste dagarna. Jag har sinuit som aldrig verkar ge med sig. En vanlig åkomma som drabbar mig på hösten år ut och år in. Då jag är en obotlig optimist som vägrar se svart på livet allt för länge har jag försökt göra något kul i varje fall .Jag har studerat gamla fotografier.




Det känns ju lite märkligt att fotografera fotografier, men det fungerar faktiskt rätt så bra. Det som jag har reagerat på är hur att allvarliga alla är! I varje fall på de fotografier jag har. En skrattande nuna får man nog söka efter. Till och med barnen är  "vuxet" allvarliga. Sedan är bakgrunden ofta otroligt vacker med någon ruin eller typ lite grekisk inspirerat landskap.

Ibland kan en familj har samlats runt ett dukat bord. Oberoende av bild så är det seriösa och stiliga människor som dominerar bilden. Fotograferande måste har tagits på största allvar. Då flängdes det inte runt på gården och fotograferades tuppar,  hönor, hästar, skrot och skräp hur som helst!  




Mina favorit bilder är de som Amerika emigranter tog av sig själva och sedan skickade till hemlandet för att visa hur bra man hade det. De var ofta uppklädda i fina moderna kläder och männen hade tjocka cigarrer. Det var antagligen status på den tiden. Jag har några sådana bilder av mina egna släktingar och de har just de där, tjocka cigarrer, höga hattar och frack. Stiligt så det förslår, ändå kanske inte livet alltid var så där bra som bilden visar...




Barnen är ofta klädda i vackra spetsprydda klänningar och rosetter. Pojkarna i kortbyxor och hatt. Antagligen det finaste i klädväg man ägde. I dag är det populärt att använda gamla svart vita fotografier i inredning. Det gör jag också. En del är fotografier på mina eller min mans släktingar, andra är främlingar. Hur som helst, så är den gamla bilden full av information om ideal och värderingar som människorna hade då. Lärorikt och väl värt att tillbringa en sjukdag med sådan studier tycker jag.




Inga kommentarer: