söndag 5 oktober 2014

Gammal trolldom

Bergtagen. Skriven av Karin Nilsson och Stina Stenland

Nu fortsätter jag och dela med mig av boken Bergtagen så håll i er gott folk!  Jag kommer inte att berätta om några väsen den här gången. I stället ska jag berätta om vad man gjorde förr i världen då man saknade pengar. Förvisso måste det har varit väldig kris för att ta till följande åtgärder. Jag rekommenderar att ni inte försöker er på det där hemma.


En puke kanske?


Önskedrömmen då som nu...att få sitta hemma och bara vänta på mat och pengar. Ja tänk om allt du önskar bara kom flygande av sig själv, utan att du behövde göra någonting.

Då människor hade det riktigt svårt förr i tiden så kunde de tillverka en så kallad puke. Det var ett grått nystan som hade till uppgift att rulla fram efter mjölk. Puken rullade till främmande ladugårdar och sög mjölk ur korna. Puken kunde också skaffa pengar, kläder och annat behövligt. Det ända den inte kunde skaffa var psalmböcker. Ja så långt låter det ju bra. Det som däremot är mindre bra är att, den som tillverkar en puke måste lova bort sig till djävulen. Den stackaren måste ge sin själ till han med hornen. Uuuu..

Det gäller också för djurägarna att vara på sin vakt. Om kossorna plötsligt börjar mjölka dåligt och dessutom har hårlösa fläckar på bakbenen. Då är det möjligt att ladugården varit besökt av någons puke. Om det dessutom finns slem klumpar någonstans i ladugården kan man vara helt säker på att så är fallet. Slemklumparna beskrivs i boken med det latiska namnet Fulgia Septica. Det är antagligen ett litet skrivfel här faktiskt. Det ska säkert vara Fuligo Septica som betyder trollsmör.

I boken Bergtagen finns ett recept på hur man tillverkar denne puke. I receptet finns bland annat följande  ingredienser: avskrap av kyrkklockor, utspottad oblat, nattvards vin, eget blod. Jag tror nog jag gladeligen går till jobbet och skaffar mig pengar den goda hederliga vägen i stället!


  
Bild tagen av en god vän till mig. Bildbeviset på att jag är bergtagen!

Inga kommentarer: