torsdag 16 oktober 2014

Måla hela världen...av jord är du kommen...

Mitt eget färgpigment som jag döpt till Grön Jord


Det här med färger är intressant. Vi människor tycks ha velat skapa med färg så länge vi har funnits. Det är väl de gamla grottmålningarna bevis för. Var måleriet  då enbart en vilja att dekorera eller ligger det någon djupare betydelse bakom bilderna?  De äldsta målningarna är från yngre stenåldern och finns i Frankrike. Orsaken till varför de kommit till kan vi i dag enbart spekulera i. Det vi där emot vet är vad för slags färg de använde och vilken teknik målaren använde. De använde jordpigment och vatten, så enkelt var det! Faktum är att färg i dag inte nödvändigtvis behöver vara svårare att tillverka än så. Det går att tillverka färg på samma vis i dag. Jordfärger är tillverkade av leror, jord och kol.

En modegrej just nu är det som kallas "lerfärg" d.v.s.  färg tillverkad av lera. Jag förstår inte riktigt det uttrycket. Färg tillverkad av lera har funnit i alla tider. Då leran bryts till minimala bitar, fint som pulver då blir det i princip ett pigment. Det måste ändå sägas att det är mycket tidskrävande och processen är krävande. Pigment köpta i färg varuhandeln är noga tvättade och rivna. 

Jag har ett eget pigment som jag kallar Grön Jord. Det pigmentet kommer från en blålera. Notera att den inte är blå utan grön. Blåleran är inte automatiskt blå, så enkelt är det inte. Faktum är att blått är en svår färg att få ur naturen. Färgvariationerna på leror kan vara stora. På en plats är de mörkare på annan ljusare. Min Grön Jord är tillvaratagen nära ett vattendrag. Den är en vacker grön färg som jag snart har målat hela stallet invändigt med.       

    
Pigmentet Grön Jord kräver ytterligare rivning om det ska fungera bra i en oljefärg

Grön Jord fungerar rätt så bra uppblandad i vatten. Den påminner om den traditionella limfärgen en aning.  Det är en mycket speciell känsla att gräva upp leran och riva det till pigment och sedan...måla! Det rekommenderas varmt. Det är något alla kan prova på. Det går också att förenkla processen något. Gör då på följande sätt...


TILLVERKA FÄRG FRÅN NATUREN

Sätt blålera i varmt vatten och låt ligga där en stund, ca 15 minuter. Vattnet ska räcka all lera. Töm sedan bort vattnet. Fyll därefter på nytt varmt vatten igen och rör om. Tillsätt så mycket vatten att konsistensen blir tillräckligt lös för att kunna måla med den. Låt den inte bli för lös bara. Håll i minnet hur en färg från färg varuhandeln känns. Din färg ska kännas lika. Sen är det bara att måla. Färgen kommer att ljusna märkbart då den torkar. Den kommer också att var mycket mera täckande, än vad den är som våt. Bäst fungerar den på ohyvlade bräder eller stockväggar. Den håller inte mot vatten i någon större utsträckning, så utomhus är det bäst att ta till en annan färg. Det blir ofta ett lite fuktigt klimat inomhus så länge färgen är våt, men det försvinner då den torkat.


Ingen sylt i mina burkar...

Jordfärgerna är de första av färger som människor använde. Mitt pigment Grön Jord påminner mycket om ett pigment som brukar kallas Grön umbra. Då den bränns kallas den Brun Umbra. Det finns också ockra pigment, de är alla olika varianter av gult. Sedan finns ytterligare Terra pigment. De är gulbruna.


Måleriteknik från stenåldern, så kallad stämpelteknik

Jordfärgerna är mycket tacksamma färger att använda. De är neutrala och "sticker inte ut" för mycket. De har varit mycket vanliga genom alla tider att använda. I de flesta gamla hus som jag har varit in i finns dessa fina färger. Speciellt på dörrar och dörrlister.


Stämpelteknik på vår trappa

Glasmåleri?


Min färg Grön Jord fungerar inte speciellt bra som oljefärg. Orsaken till det är att pigmentet är för grovt. Det blir som att måla med sand ungefär. Skulle jag vilja ha den till en fungerande oljefärg så får jag nog länge länge få riva på den ännu. Den täcker dessutom mycket dåligt uppblandad i olja, den blir mera som en lasyr eller ett bets. Däremot fungerar den utmärkt väl som en vatten färg. Täcker bra och inte speciellt svår att måla med heller.


 Till vänster: Grön Jord i vatten (torr) Mitten: grön Jord på ohyvlad yta i olja Till höger: Grön Jord på hyvlad yta i olja


Grön Jord i vatten

Jag har länge experimenterat med att tillverka färg helt från början. Färgen fyller kanske inte handels kriterier men vad spelar det för roll. Den fungerar för mig och till de ändamål jag önskar. Dessutom lär jag mig av mina experiment. En sak som jag lärt mig är hur mycket lera väger! Massor...så nästa gång ni far och köpa färg till färghandeln så låt vikten avgöra! Den som väger mest innehåller mest pigment och den ska ni köpa för den är mest prisvärd! Det är ju onödigt att köpa vatten på burk eller hur?



Grön Jord i olja på hyvlad yta

Inga kommentarer: