fredag 24 oktober 2014

Mörka män och ljusa kvinnor i hönshuset!



 Vi har fått fyra stycken hönor till. Tvättäkta lantrashöns som är hur vackra som helst. Min lilla skyddsling "Minipiipen" (höna) har bott med sina småbröder.

Storhönan Bodil och stortuppen Linus har bott skilt från de andra. En kväll förra veckan ringde en bekant till oss och undrade om vi ville ha några hönor, de hade på tok för många menade hon. Självklart ville vi det! Vi gjorde en utbyteshandel. Jag gav nålbundna vantar åt deras flickor och mamman. Pappan fick en rolig mössa som han tog på sig omedelbart.



Blyga pojkar till en början

Nu bor fem hönor och tre tuppar i samma utrymme och det verkar gå rätt bra. Våra svarta minituppar var blyga och osäkra till en början. De hade aldrig sätt så många vackra kvinnor på en gång! Efter ungefär en timme hade de samlat mod till sig, då dansade de och visade upp sig. Mycket underhållande var det.


Gräddfärgade hönor är en fröjd att se på


Det här med höns är verkligen roligt. Alla höns är personligheter. Så ser de ju dessutom så roliga ut med sina snofsiga fjädrar och stolta kammar på huvudet. Det är verklig lycka att få egna ägg också. En speciell känsla att plocka sitt eget morgonmål. Sånt blir jag glad av.


Svart och vit

Min Johnny Rotten ( efter Sex Pistols sångaren)

Vi blir antagligen tvungna att göra oss av med någon av små tupparna då de blir större. De är tyvärr för många och kommer antagligen att börja strida då de blir större. Så vi är på jakt efter ett eventuellt bra fosterhem till någon av dem. Det andra är att ja...äta upp någon av dem...det vet jag inte om jag klarar av. Den som i varje fall kommer att hållas kvar är min favorit Johnny Rotten! Han är tuffingen som har gått till mitt hjärta. Johnny är rysligt social och nyfiken på människor. Kommer riktigt nära och hälsar på en då man kommer till hönsgården. Han är lite "röllig" i ansiktet ser ut som om han har fräknar. Han har dessutom en rejäl kam som styrker punk utseendet. Klara likheter med Sex Pistols sångare har han. Närbild kommer senare..


Tripp trapp och en mörk trull!


Rätt så snabbt har rangordningen satts på plats. Inga stora stridigheter, mera artiga tillrättavisningar. Det är ju ingen självklarhet att det går så enkelt. Det är en lättnad att slippa hårda stridigheter. Fåglar kan nämligen vara hiskeligt hårda mot varann.


Piipen och Johnny Rotten


Nykomlingarna är alla unghöns. En del värper och en del har inte börjat värpa ännu. Nu under veckoslutet ska jag och barnen hitta på namn till dem alla. Om det inte görs finns ju risken att de alla heter Piip, bara för att ingen hunnit sätta sig ner och fundera ut något bättre. Barnen tycker det är urtjusigt att hitta på namn och har ju ofta riktigt bra förslag.


En nyfiken nykomling


Nykomlingarna ägg är ljust bruna så som Bodils, men de är märkbart mycket mindre.
De är inte större än en tändsticksask. Så rörande söta!


En del av nykomlingarna värper ägg som är små och söta

Inga kommentarer: