fredag 10 oktober 2014

Sovrumsstädning år 1929

Min mans farmors bok, sliten och väl använd


Vi har en bok som jag ofta tar en titt på. Det är faktiskt en kokbok vilket är lite roligt i sig. Jag gillar inte att laga mat, ej heller att bakar.  Trots att jag inte gillar matlagning är det ju något av ett nödvändigt ont. Jag lagar mat  eftersom vi har små barn och jag tror väldigt starkt på att de behöver riktig mat. Jag vill inte att de ska växa upp på hamburgare. Jag fixar inga delikatesser, men enkel husmanskost går an.
 
Boken "Hemhushållningens grunder" och är skriven av Runa Melander. Den är utgiven 1929 av Finlands svenska Martha förbund. Det jag läser i boken är inte recepten utan allt annat. Tro mig det finns mycket annat att läsa! Allt från hur man eldar i spisar till hur man beräknar kostnader på matvaror. Hur man tillverka och använder rengöring medel. Vad vi bör äta och vad vi ska låta bli med mera.. Så jäkla bra och lärorikt! Som ni märker så gillar jag böcker, gärna gamla sådana. Men det ska var faktaböcker, inga romaner för mig. Jag gilla att lära mig nya saker, därför slukar jag sådana här böcker. Jag söker mycket "visdom från förr" genom mitt läsande. Jag har valt att plocka ett litet avsnitt om städning den här gången. Det tar mycket plats i Hemhållningens grunder. Oj oj vad duktiga dessa husmödrar var förr i tiden!


En fantastisk titel på en lärorik bok!


Om daglig städning kan man läsa följande i "Hemhushållningens grunder":

Särskild omsorg bör alltid ägnas städningen av de rum där vi sova. Här befrias vår kropp både före och under sömnen från ämnen, som äro skadliga och ohälsosamma. Anhopningar av dessa ämnen ske lätt såväl i bädd och tvättställ som i sovrummets luft, om ej den dagliga är grundlig och målmedveten.
Texten här ovan tror jag faktiskt på. Nu för tiden bor människor i hus som är mycket täta. De må vara varma, men hurudan är luft kvaliteten? Nu för tiden har vi dessutom mycket elektroniska apparater som eventuellt kan "torka ut luften" inomhus. Vidare föreslås att för att motverka skadliga ämnen bör man slå upp fönstret så fort man stigit ur sängen. Filt och lakan bör vikas undan. Då sängen är riktigt sval får den bäddas. Hur bäddningen skall utföras är en hel vetenskap. Madrassen skall vändas. Lakan och filtar skall skakas genom det öppna fönstret. Sedan ska det ligga jämt och invikas väl. Huvudkudden ska skakas . Ja det var sängen, sedan kvarstår bara resten av rummet.

 På den tiden fanns tvättställ, tandborstglas och dricksglas i sovrummet. Trägolvet sopas med styv borste så att dammet inte yr omkring. Lättare möbler flyttas åt sidan då sopningen utförs. Där efter lämnas rummet en stund. Sedan dammtorkas alla möbler med en mjuk dammduk. Viktigt är att skaka av dammduken genom fönstret emellanåt. I eldstaden tändes brasa under tiden som fönstret är öppet. Slutligen tvättas golvet. Därefter bör rummet förete ett rent och ordnat utseende. Rumsluften ska kännas frisk.

Ja inte hade människor smutsigt förr om de följde anvisningar om städning som står i Hemhushållningens grunder. Noggrant beskrivs etapp för etapp hur städningen utförs. Det är nog antagligen rätt få som tvättar golvet dagligen i sovrummet. Fast ändå så tycker jag att det finns mycket klokt att hämta här faktiskt. Vädrar i sovrummet gör jag i varje fall. Dessutom alla dagar oberoende av väder och temperatur. Så mitt städtips är faktiskt följande..

Vädra en liten stund alla dar och alla elaka bakterier åt fanders far!


I kokboken från förr finns mycket sparat, brev, recept och mycket mer

Inga kommentarer: