onsdag 7 januari 2015

Den vita världen!


Inbäddat äppelträd


Just nu är hela världen vit där ute. Det är mångas favoritfärg och en del målar hela sitt hus med vit färg. Jag har full förståelse för det. Jag hade själv en period i mitt liv då jag ville ha lugnande vita ytor. Ja lugnande var det faktiskt, just då.

En del som jobbar med färg som terapi säger att vit är lugnade. Visst är det också ett märkligt lugn ute i naturen just nu. Som om alla växter och blommor sov där under snön.


Handgjord spets


Den vita färgen står för andlighet, oskuld och renhet. Änglar och vita moln skapar trygghet och harmoni. Vita flaggan symboliserar fred.


Beslag på favoritbyrån


Här i norden gillar vi det ljusa. Vit färg upplevs oftast som något positivt. I Asien symboliserar vitt döden och inom buddismen står  färgen för sorg. Självklart kan också vi nordbor uppleva vitt på ett negativt sätt. Den kan kännas steril och kall, men oftast upplevs den som något positivt. Vitt är egentligen ett ljus, som består av alla färger.


Blombord med många "drillar"


Inom inredning används vitt i stor skala. Ofta är det möbler i vackra runda former som målats vita. Alla vackra former och utsmyckningar syns mycket bra då de är vita, så jag tycker det är helt befogat att måla dem vita. Det blir mycket vackert. Snickerier på byggnader är ofta vita just av den orsaken, de skall synas lite bättre än resten av byggnadens ytor.



Vit gammal spets

Inga kommentarer: