torsdag 15 januari 2015

...att bygga av restbitar och skrot..



Stallstugan sedd från stallgången


För något år tillbaka byggde Peik ett hönshus inne stallet. Det är som en egen liten stuga inne i stallet och är hur mysigt som helst. Nu har hönsen fått  flytta till nedre våningen i stallet. Då vi fick fyra hönor till så  tyckte vi att det var för trångt i "stugan".

Nu målar jag om i stallstugan, med min lerfärg som jag kallar grön lerjord. Stugan är tidigare målad med den färgen, men nu, när där har bott höns så har det ju blivit lite smutsigt och slitet så jag putsar upp den och målar jag om.



Stallstugan sedd från stallgången.  Islandshästen Barna blesi tittar in..


En av väggarna i stallstugan är från början en yttervägg. Ladugården/stallet  har byggts till i omgångar. På 1930 talet förstorades den och då blev den här väggen en innervägg istället.

Det fanns spår av ett litet fönster i stommen. Det tyckte jag var en kul grej och sökte ett fönster som kunde passa. Gissa vad, det hade jag! Ett fönster hade jag som passade perfekt. Från stallstugan kan man därför kika in i sadelkammaren på andra sidan.


Fönster från stallstugan till sadelkammaren


Tre av väggarna i stallstugan har Peik timrat. De är timrade av stockar som blivit över från Villa Hyacint bygget. De är inte långa, kanske cirka 2,5 meter långa men räckte utmärkt väl till detta lilla bygge inne i stallet.

Mellan stockarna har vi tätat med lin. Därefter har jag ytterligare tätat väggarna med en blandning av halm, lera och stallgödsel. Produkter som är ekologiska och verkligt närproducerade. Det fungerar också mycket bra att täta stockar i bostadshus på detta sätt. Inga drag i knutarna efter det, jag lovar och svär! Uuuu säger många och frågar om det inte luktar illa?! Nix luktar inget alls.I Peiks och mitt förra hus tätade jag stockarna i köket på det viset och inte luktade det de minsta. 


Gammal mjölkpall i stallstugan


Stallstugan är nu nymålad på insidan med min egentillverkade lerfärg  grön jord. Här efter får färgen torka och sedan ska jag börja fundera på vad stalls stugan ska användas till.

Då man har hästar så har man också en massa prylar som behövs. Stallstugan kommer nog att få sluka en hel del sådana grejer, så långt är det klart.

 
Stockarna tätade med halm, lera och stallgödsel. Sedan målade med lerfärg.


Stallstugan är genomgående byggd av restvirke och skrot som vi hittat i skjulet. Ingenting är köpt, allt är återanvänt. Ja förutom den spik som används! Väggarna är så täta och tjocka, att det kunde fungera som en isolerad fristående byggnad utomhus. 





Dörren är en gammal bräddörr som länge har stått och lutat mot en vedhög. Här kom den till användning! Den hade färdigt lås som även det fungerar.

Det är rätt så otroligt vad man kan åstadkomma med gammalt material. Varför köpa nytt när man i princip redan har det som behövs? Fast ändå måste jag medge att det nog inte är lättare att bygga av gammalt material och inte går det snabbt heller. Det är ofta både snett och vint på alla led. Det kräver att man jobbar lite "hantverksmässigt". Våga jobba utan vattenpass och linjal och ta det på känsla. "Det bästa måttet är ögonmåttet " är väl gyllene regeln nummer 1.


Stallstuga nymålad och fixad


I många gamla hus finner man lerklining och tätning av stockar med lera. Det tog mig många år innan jag vågade pröva på hantverket. Jag försökte läsa recept och fråga av bekanta som kände till det. På något vis trodde jag att det var rysligt svårt och knepigt....tills en dag då jag bara började! Ja, så småningom blev det bra. Övning ger färdighet! Det är bara att pröva sig fram för att få bra konsistens på lerkliningen, sen går det som smort! Att jobba med lera är som att bli barn på nytt, ett rysligt klottande och hur roligt som helst!

 Dagens tips!

Det här med att bygga behöver inte vara så rysligt krångligt. Smäll ihop någonting av det ni har där hemma gott folk! Det behöver inte kosta en förmögenhet, ta bara det som finns till hands och gör något kul! Det utvecklar  kreativitet, konstnärlighet och tekniska färdigheter. Gör som barnet: Skapa!  



Inga kommentarer: