måndag 12 januari 2015

Vikingahantverket Nålbindning!

Strut med svans mössa


Jag har hållit igång en jämn produktion på nålbundna mössor och vantar på senaste tiden. Försäljningen har varit helt okej. Jag gillar att tillverka mina "strutar" (mössor) som är min egen design från början till slut. Då jag nålbinder så har jag inget mönster som jag följer. Jag nålbinder "på känsla" så att säga. Så de blir alla lite olika.


Broderad dekoration


Då jag har tid så broderar jag något på mössorna. Det tycker jag är fantastiskt roligt! Ibland använder jag rätt så starka färger, men jag jobbar också gärna i en gråskala.

Nålbundna valkade mössor och vantar är det bästa för lekfulla barn! Fast vantarna blir drypande våta så är de ändå varma. De barnmössor som jag nålbinder är mycket tjocka så de är varma. För varma borde de ändå inte bli eftersom de är gjorda av naturmaterial som andas.


"Strutmössa"  för liten viking


Nålbundna plagg har oftast ett fiskbensmönster som är lätt att känna igen. Det liknar inte alls stickning. Däremot finns det olika slags tekniker att nålbinda. En teknik ger ett mönster som liknar virkning och det är lätt hänt att man tar miste.


Fiskbensmönster i grått och svart


Då jag nålbinder så lagar jag plagget aningen för stort först. Då det valkas krymper det märkbart. Därför är det bra att laga det rejält stort till en början. Alla mina alster är gjorda i 100% ylle. Någonting annat vill jag inte ha. Det går att nålbinda i annat material också men det är så rysligt svårt att skarva trådar som inte är ylle så därför låter jag bli.


Täta och varma är nålbundna och valkade plagg


Jag tycker att det är en kulturgärning att nålbinda. Det är ett hantverk som nästan har glömts bort. Nålbindningen har kommit i skuggan av stickningen och virkningen vilken är synd. Flera borde lära sig nålbinda och flera borde gå med dessa fantastisk funktionella och bra kläder. För vad är väl häftigare än att gå omkring med likadana kläder som vikingarna hade! Det vill väl både liten och stor?

Inga kommentarer: