onsdag 6 augusti 2014

Lillstugan Villa Hyacint!

De nytillverkade fönsterbågarna är målade första varvet.
 "Karinas fönsterfix AB" fortsätter sitt oändligt långa projekt det vill säga  lillstugans fönster! De nytillverkade bågarna är nu målade första varvet. Det idealiska är att måla dem tre varv. Jag använder uteslutande linoljefärger. Det är rekommenderbart att måla första varvet med zinkvit linoljefärg. Det zinkvita skyddar bra mot mögel. Därefter duger det med en vanlig vit linoljefärg (titanvitt). Många är de som tycker att linoljefärger är dyra och visst är de lite dyrare än andra oljefärger. Till linoljefärgens försvar kan väl nämnas att den är väldigt dryg. Den håller dessutom mycket bra i många år förutsatt att den innehåller en olja av god kvalitet.


På salsbordet som är 4 meter långt finns gott om plats för fönstermåleri


Jag kan för all del tillverka egen färg men väljer att inte göra det då jag rustar fönster. Det tar mycket tid att tillverka färg och om det ska finnas en rimlig chans att hinna med allt så måste man pruta någonstans. Dessutom tycker jag att det finns så pass bra utomhusfärger på marknaden att det är värt att köpa dem.


Halva lillstugan målat. Lillstugan som egentligen heter Villa Hyacint

 I varje karm finns tre stycken bågar. Upptill är ett liggande fönster med fyra rutor. Fönstret på bilden här nedan är ett sådant. Det såg riktigt fint ut och verkade vara i gott skick...tills jag skapade bort lite färg på bottenstycket. Där var två rejält stora hål som var väl gömda med massor av spackel. Det här fönstret har antagligen varit bredvid en stupränna och vattnet har stänkt på fönstret högra hörn. Då det fortsätter år efter år så blir skadorna rätt stora till sist. Beklagligt. Fönstret är ändå användbart efter att skadorna åtgärdas.


Övre ytterfönster
 Ett glas är sprucket och här på bilden har jag tagit bort det. Nu gäller det att kunna skära ett nytt. Det klarar jag inte speciellt bra, men är beredd att göra ett försök. Önska mig lycka till!


Stora skador på bottenstycket

Inga kommentarer: