tisdag 12 augusti 2014

Har vårt Lillgård bebotts av häxor?


Bolmörten Hyoscyamus niger sommaren 2012



Bolmörtens bladrosett sommaren 2014

Idag gjorde gubben en upptäck bland våra blommor och blader. En skrämmande men även spännande upptäck. Bolmörten har kommit upp igen efter 2 års paus. Första gången vi märkte den var sommaren 2011, då bladrosetten dök upp från ingenstans. Där den plötsligt dök upp hade jag grävt sommaren innan. Jag hittade nämligen en gammal husgrund där och kunde inte låta bli att ta spaden och gräva fram grunden. Jag grävde cirka 30-40 centimeter ner. Följande år var bolmörtens bladrosett där. Gubben min blev överlycklig och jag blev förskräckt! Bolmörten är en mycket märkvärdig växt. Frön kan ligga i jorden 300-400 år, ja till och med längre utan att den för den del kommer upp till ytan. Då marken bearbetas eller på annat sätt rörs om kan den börja gro. Det hände här på vår gård. Första året kommer enbart bladrosetten, sedan följande år blommar den.

Jag är skräckblandat förtjust i bolmörten. Den är mycket giftig. En dödlig dos kan bestå av enbart 15 frön! DET är giftigt! Vanliga trädgårdsväxter som fingerborgsblommor och liknande är ingenting i jämförelse med denna bomb!  Ja vi har ju små barn, hästar och hönor som springer runt på gården, därav kommer min skräck och panik! En tröst är ändå att förra gången den blommande så predikade jag allvaret med denna blomma för mina barn! De trodde verkligen också och for aldrig nära den. Hästarna rörde den aldrig..som om de skulle ha känt på sig att de var ingen vänlig växt.

 Bolmörten är en urgammal medicinalväxt. Den har använts som sömn och bedövningsmedel. Den brukar kallas trolldoms ört för den har används i magisk-religiösa sammanhang. Det sägs att häxorna gjorde salva på bolmört.  Då de skulle flyga till blåkulla strök de på salvan. Bolmörten gav dem förmågan att flyga. Tror inte att jag vågar prova!




Fyra stycken bladrosetter som bildar blommor nästa år


Då växter av det här slaget dyker upp är det ett rätt så starkt bevis på att gården är mycket gammal. Platsen där jag grävde och bolmörten sedan dök upp är som sagt vid en gammal husgrund. Där har jag hittat gammalt glas, solbränt tegel och kol i mängder och massor. Det berättar en hel del om platsen. Vår gård är annars väldigt ombökad och grävd på, men just här råkar det vara mycket orört. Vilken tur tillika att alla dessa fynd råkar vara just här och fått vara ifred!











Inga kommentarer: