fredag 8 augusti 2014

Fönster fönster och åter fönster..


Det är inte lätt att skära gammalt oregelbundet glas, här är resultatet



Jag rustar fönster dagarna i ända. Just nu är jag faktiskt lite trött på det. Det är mycket krångel och skadorna är av mycket varierande sort. Det där med att skära gammalt glas...nej tack! Nu har både Peik och jag kämpat och försökt. Mycket fint gammalt glas har gått sönder, usch och fyy.

Nu har vi anlitat glasmästare för att skära till det som ännu behövs. Det känns som ett mycket klokt beslut. Någon gång måste man kanske se sig besegrad. Vi har behjälpligt klarat att skära vanligt "halvgammalt" glas, det kallas draget glas, men inte det handblåsta! Det lever sitt eget liv helt enkelt. Det funkar inte. För att stilla sina nerver och spara på värdefullt glas så känns det helt ok att bara få stå och se på då någon som verkligen behärskar det skär till våra glas. Gladeligen betalar man därefter!



Jag lämnar sidorna omålade

Allt annat förutom att skära till glaset på trasiga bågar har Peik och jag fixat på tu man hand. Peik fäller in gångjärn och fixar till träskador. Jag skrapar färg sköter ytbehandling, sätter in glaset och kittar.

Ett gott tips till den som vill måla sina fönster är att inte måla sidorna på bågarna.

Då sidorna målas lager på lager blir det under årens lopp ett problem med att fönsterna fastnar och kilar sig fast. Dessutom är färg ingen nödvändighet för att trä skall klara sig. Sidorna på fönstren är ändå så pass skyddade att de klarar sig utan färg.


Gångjärnen är rostskyddsbehandlade och målade



Linus är med i verkstaden, han har hittat säcken med solrosfrön


Vi har då en märkligt tupp! Han är med mig då fixar fönster. Det gör ju inte saken sämre att vi råkar ha en säck med solrosfrön som vi brukar mata fåglarna med vintertid. Dit ska han självklart. Först krafsar han och bökar där en liten stund, sedan avnjuter han dessa goda frön. Därefter brukar han sitta någonstans och putsa sig och studera mig. Vad månne han tänker då han ser med sin stirriga blick? Kanske han tänker: "denna hönshjärna, slutar hon aldrig?"





Inga kommentarer: