söndag 24 augusti 2014

När utomhus blir inomhus..att inreda med utegrejer...

En fönsternisch med gammal plansch och plåtburkar


Nu har det varit en period av att evinnerligt regnande. På något vis tappar man lusten med allt pysslande här hemma. Jag har tappert försökt måla på Villa Hyacint men det har varit rätt så lönlöst. Så fort man har tagit i pensel så har det kommit en rejäl störtskur! I dag har Peik och jag ändå fått en hel del uträttat och det känns bra. Många av problemen med "materialbrist" verkar kunna lösas till en överkomlig peng.

 I väntan på bättre väder har jag gett mig tid att fotografera en del här i det hus vi bor i. Jag gillar att inreda och hitta på tokroliga lösningar för att få ett personligt hem. Det är min tur och lycka att jag har en man som låter mig hållas och inte stressar upp sig i onödan över mina konstigheter.


Ett smitt handtag är aldrig fel. Passar både inomhus  och utomhus

 Det som Peik och jag ofta gör är att vi tar in det som egentligen skall vara ute. Gamla slitna fönster hör till favoriterna! Ibland bygger vi in dem i en innervägg och ibland lagar vi in en nisch i väggen. Det blir alltid spännande med fönster. Jag rustar dem alltid till ett sådant skick att de håller men låter bli att måla så rysligt mycket. Det slitna är vackert och värt att synas!


Innerväggen till bastun har fått ett slitet och charmigt fönster
Gamla dörrar som funnits i jordkällare har blivit garderobsdörrar hos oss

Stupränna på rosa vägg. Oslagbar kombination!

Ytterdörrar är fina att ha inomhus, speciellt om de får behålla sin slitna karaktär. Vi har en stupränna inomhus också. Det får vissa att höja på ögonbrynen en aning. "Varför" är väl den spontana frågan? Nå "varför inte" är mitt svar. Den ger karaktär och passar mycket väl ihop med garderob dörrarna. Det blir en illusion av att man är ute. Jag gillar lite lurendrejeri!

Inga kommentarer: