tisdag 26 augusti 2014

"Trassliga tråden" terapin för den stressade och okoncentrerade?

Ett färgsprakande virrvarr av tråd


Jag fick en skokartong med garn av min mamma, hon skulle ha slängt den annars. Det visade sig att den från början var från min mormor och morfars hus. Det mesta av trådarna är rester av korsstygns dynor som äldre tanter brukar gilla att pyssla med. En del var också garn som användes för att tillverka ryor.


Nog är det ju rörande att se ur sparsamma människor var förr i tiden! Tänka sig den kortaste tråd var värd att spara.! En del garn stumpar var delvis ihop rullade till nystan, andra inte. Min mamma fortsättningsvis har sparat lådan i många år. Nog finns det lite en hamster i henne också.  Hon har ju också upplevt tider då det inte fanns för mycket av någonting och därför förstår värdet även av garn stumpar. Även små smulor är bröd !


Vårens färger eller?


Höstens färger eventuellt


Jag nålbinder och broderar en del. Tanken är väl att trådarna och garn stumparna skall användas till något sånt, men riktigt hur vet jag inte ännu. Tills vidare njuter jag bara av färgprakten i min nya skatt!


Inspirerade återvinning


Det är en mycket bra terapi att sortera trådar faktiskt. Tanken slog mig att det skulle vara en utmärkt sysselsättning för stressade människor. Tiden bara rusar iväg utan att man märker av det. Dessutom kräver det ju ändå en viss fokusering efter liknande färger, textila strukturer, grovlekar och så vidare. Tillika är det ju ett ekologiskt "görande" att faktiskt ta allt tillvara.  Moder jord tackar för sådana gärningar.



De minsta av nystan!

Inga kommentarer: