måndag 4 augusti 2014

Nu körs det hårt med lillstugan!

Nytillverkad fönsterbåge med gammalt glas och gamla beslag


 Vi har haft paus i projektet "lillstugan" en tid nu. Det har varit mycket annat på gång med höskörd, jobb och andra  projekt på gården som har slukat tid. Alla djur och barn tar också sin tid och bör självfallet få göra så. Nu är jag och Peik på gång och satsar hårt på lillstugan igen! Det känns bra även om det är mycket  som ännu bör bli gjort innan man kan  kalla det en stuga.

Jag rustar upp lillstugans fönster. Här på bilderna är ytterfönster som är nytillverkade. De gamla var nära på omöjliga att rädda. Vi har valt att återanvända alla beslag eftersom de med lite putsning är hur funktionsdugliga som helst. Fönsterglasen är också gamla.

De gamla glasen är värdefulla! Jag tycker att de är mycket vackrare än nytillverkade. De har bubblor och ränder i sig, inte jämna och trista som moderna glas. De gamla glasen bryter också ljuset bättre än vad nya gör. Vilket i teorin betyder att de gamla glasen borde  släppa in mera ljus i rummen mot vad moderna gör.


Min gamla kittkniv har hängt med i många år


 Jag har restaurerat fönster i ungefär 15 års tid. Nu  har jag för första gången jobbat med nytillverkade fönsterbågar och kan konstatera att det är märkbart mycket snabbare och enklare. Beslagen från de gamla fönstren är i imponerande gott skick och kan gott och väl återanvändas. De flesta har enbart lite ytrost som lätt kan avlägsnas.




Beslagen skrapar jag bort färgen från. Där efter polerar jag dem och målar dem med rostskyddsfärg


Förr var jag väldigt noga med att allt skulle se autentiskt och tidsenligt ut. Alla beslag, skruvar, färger med mera. Det är också självklart viktigt i alla slags restaurering att inte förvanska originalet. På äldre dagar har jag ändå lite spårat ut i de tankarna och tänker i stället lite längre...vad vill jag visa att jag använde för material för kommande generationer?

Jag vill inte att kommande generationer ska tro att jag använde exakt samma slags skruvar som min morfars far använde i början på 1900 talet. Jag vill inte heller att de ska tro att jag gilla de enbart samma färger som var populär under jugend perioden i Finland. Nej jag använder de färger som jag tycker är vackra. Jag använder moderna skruvar och sådana som är lätta att få tag på. Jag gör på så vis ibland  lite försiktiga protester mot restaurerings idealen. Jag tycker att det är viktigt att inte bli en  fackidiot. Här gäller "konsten att finna en gyllene medelväg". Jag kan istället fuska lite med att skrapa färg. Jag skrapar inte allt trärent längre, utan lämnar lite färglager här och var. De sparar jag åt de kommande generationerna att forska i. Då vet mina barn  lika väl som jag att vår lillstuga hade gul ockra färgade innerbågar ursprungligen.



Jag har valt moderna skruvar eftersom bågarna inte är gamla tycker jag inte att det är väsentligt att använda skruvar av äldre modell


Det som jag gärna vill visa mina barn i framtiden är att jag kan återanvända det gamla. Det är en handling som jag gärna visar upp. Det är inte enbart en ekonomisk besparing utan borde väl också vara en besparing på miljön.  Återvinningstänkande är faktiskt någonting som är rätt så utmärkande för vår tid! Det kan vi vara stolta över!


Polerade gångjärn som fälls in i de nya bågarna




Handskarna  på bordet och dags för kaffepaus..

Inga kommentarer: