tisdag 19 augusti 2014

Gamla stolar får nytt liv!

Före
Efter
Dekoration broderat på sitsarna
 Vi har länge haft fyra stycken stolar som har stått bortglömda i garaget. Sitsarna har varit sönder på alla för utom på en. Orsaken till att jag inte har fixat till dom tidigare är att jag inte har gillat dem speciellt mycket. De är så där halvgamla och halvintressanta. Alla fogar är däremot hela och stolarna är stadiga och bekväma att sitta på. Ja så jag kände mig lite tvungen att ändå de dem en chans.

Peik fixade de söndriga sitsarna som jag klädde med ett tyg som länge skräpat i skåpet. Broderade lite i ena kanten så var sitsarna klara.  Jag och barnen slipade och målade stolarna. De är målade med äggoljetempera som jag tillverkade själv. Då jag tillverkade färgen hade jag våra båda barn med och gissade om de var förtjusta då de såg att man kan laga en egen färg med ägg, olja och lite vatten!  Jag färgsatte färgen med titan vitt och ultramarinblått pigment. Den blev rätt så ok, torkade rätt snabbt och fick en fin lyster. Ultramarin blå färg är ett kraftfullt pigment. "Lillfröken" sa att färgen lyser och det är inte så dumt uttryckt faktiskt.



Med hjälp av decoupage har alla stolar fått en egen text.
 Jag tyckte att ryggarna på stolarna påminde om sådan stolar som används då de bandar in filmer. Ja ni vet, som det står Director, Producer, Scriptwriter  med mera i ryggarna. Så jag skrev ut bokstäver, klippte och limmade fast på stolarna. Där efter decoupage lack på så blev det hur fint som helst!




Inga kommentarer: