söndag 10 augusti 2014

Naturens måleri



Jag finner sån otrolig glädje i att se hur färger samspelar med varandra! Det är mitt sätt att hitta inspiration. Jag tog lite paus i allt fönsterarbete mitt på dagen och började tillverka lite färg istället.

Det känns riktigt bra att plocka fram den gamla kunskapen om hur man tillverkar egna färger. Jag kommer självklart att dela med mig av kunskapen här på bloggen.

Det är inte så lätt att tillverka färg då inte tiden räcker till för det. Nästan alltid då vi har något projekt på gång som kräver målning så har jag köpt färdig färg för att jag inte har haft tid att göra annat. Nu börjar jag ändå sakna måleritillverkningen. Jag har dessutom en massa pigment i källaren som bara står där bortglömda i sina burkar. Ibland blir jag också rysligt besviken på köpta färger. De  fyller inte alltid de krav jag har på en bra färg. Dom är dessutom hiskeligt dyra. Så bara jag får lite ordning på lillstugans fönsterprojekten ska jag börja tillverka färger igen, känner mig inspirerad!





För att lära sig färger och färgkombinationer så ska man studera naturen. Där finns otaliga variationer! Det blir dessutom bara bättre och bättre ju mera in på hösten vi kommer!



 Jag har tillverkat äggoljetempera färg idag. Den blev färgsatt med ett gult pigment som heter guldockra. Därför är bilderna rätt mycket i gult...de är mina "inspirationsbilder" för att hitta rätt nyans.




Alla färger "passar ihop" det säger jag bestämt. I naturen finns ju alla färger och former! Alla passar de ihop! Det är bra att ta lärdom av då man till exempel inreder/planerar sitt hem, köper kläder och pyntar ett festbord. Det beror endast på vad man vill uppnå för effekt med sitt "måleri" Neutralt? Chockerande? Grant? Ljust? Mörkt?




Inga kommentarer: