fredag 1 augusti 2014

Dekorera kylskåpsdörren!

Pappret är rivet och bränt för att ge ett gammalt  intryck


Idag har jag varit ensam hela dagen. Barnen har varit hos mormor och morfar. Peik har varit på naturinventerings jobb hela långa dagen. Så en hel dag helt för mig själv. Då måste man ta tillfället i akt och prova på såå mycket man bara hinner!

Jag har bland annat prövat mig på decoupage. Det är någonting som jag inte har sysslat mycket med. Jag har väl någon gång provat på men mera än så har det aldrig blivit. För den som inte vet vad decoupage  kan man väl enkelt uttrycka det som så att man limmar en bild på en yta. Limmet man använder är till exempel Erikeeper blandat med med vatten. Konsistensen får vara lite vattning  men ändå inte riktigt rinnande.

Man stryker först lim blandningen på baksidan med en mjuk pensel. Sedan trycker man bilden på plats. Där efter stryker man lim blandningen också på framsidan. Var nog med att få det jämt, så inga luftbubblor bildas. Det görs bäst om man med en mjuk pensel stryker från bildens mitt utåt mot kanterna. Därefter torkar man bort eventuellt spill och rinn och låter torka. Ta inte för stor bild i början, en mindre är enklare att få snygg och slät. Prova decoupage på blomkrukor,  på stolsitsar och andra träföremål. Om man är modig så provar man decoupage på en väggyta.   


Vacker text i Paris anda


 Resultatet blir nog bäst då bilden kopierats med riktig kopieringsmaskin. Mina bilder har printats ut från nätet. Då jag strök lim blandningen på framsidan suddades färgerna ut, så det blev inte så vackert. Jag är ändå nöjd, jag gjorde det här som ett experiment och för att öva mig för eventuella framtida projekt. 


Fransk text, finns att printa ner på: 
Printable Iron on Transfer - Vintage Grocery Sign - The Graphics Fairy


Jag valde att bland annat prova att dekorera kylskåpsdörren, som lyser där med sin fulhet. Våran hade några  massa konstiga papperslappar fastsatta med tråkiga magneter. Iväg med dom och dit med det här! Det är mycket bättre. Allt för en vackrare vardag!

Inga kommentarer: